Sök

Glydes elscootrar spårlöst försvunna från Stockholms gator

Glyde mobilityTransportElscooter

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ingen information om var de har tagit vägen.

Elsparkcyklarna har snabbt blivit ett naturligt inslag i vardagen i flera svenska städer. Det nya färdmedlet har inte bara gjort entré i Stockholm, Malmö och Göteborg, utan också i städer som Lund, Uppsala och Helsingborg.

Men det är framförallt i storstäderna som de olika aktörerna har försökt ta plats och i Stockholm har de flera utmanare varit snabba med att etablera sig. Den svenska snabbväxaren Voi var först ut, men har sedan fått sällskap av amerikanska Lime och tyska Tier liksom lokala utmanare som Glyde, Moow och Ayo.

Men sedan en tid tillbaka har en av de lokala svenska aktörerna däremot försvunnit spårlöst.

Elscooter-bolaget Glyde har enligt kartan i sin egna app inte längre några sparkcyklar i Stockholm (eller någon annan stans). Någon information om vad som har hänt med sparkcyklarna går inte att hitta.

Exakt när Glydes elsparkcyklar försvann vet vi inte. Det framgår inte heller någonstans om det är ett tillfälligt avbrott eller permanent. 

På företagets officiella Instagram-profil har det senaste inlägget laddats upp den 19 maj i år, och för en vecka sedan frågade användare när elsparkcyklarna skulle komma tillbaka – utan att få svar. Redan den 2 juni skrev en användare på forumet Swedroid att Glyde hade försvunnit.

Vi vet däremot att konkurrensen mellan utmanarna är hård, där tusentals elsparkcyklar nu slåss om Stockholmarnas uppmärksamhet. Vår egna granskning visade också att livslängden på elsparkcyklarna var kort, dessutom frågar sig investerare om affärsmodellen verkligen går ihop.

Breakit var först med att avslöja när utmanaren Glyde lanserade i Stockholm. Det var en helg i början av mars i år som vi upptäckte att bolaget i det tysta hade ställt ut sina elsparkcyklar.

Breakit har sökt Glyde Mobility och bolagets grundare utan framgång.

Läs mer