Sök

Efter succén med Josef Fares – EA satsar på fler svenska spel

HazelightElectronic ArtsGaming

Klaus Lyngeled och Brjann Sigurgeirsson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Man försöker skaffa sig så mycket exklusivt innehåll och talang som möjligt till sina plattformar."

Speljätten Electronic Arts, eller EA, som de brukar kallas, visade under gårdagen upp flera av deras kommande spel på eventet EA Play 2019. Det var en slags mjukstart på den stora spelmässan E3 som slår upp dörrarna den kommande veckan.

Utöver stora titlar baserade på licenser som Fifa, Star Wars och NFL passade EA också på att visa upp spel från några av de mindre utvecklarna som man samarbetar med under varumärket EA Originals.

Av de fyra spelutvecklares projekt som visades upp var hela två från svenska företag. I en video från EA pratar bland annat Josef Fares om sitt spelskapande, även om vi inte får veta några nya detaljer om det spel som Hazelight har under utveckling i samarbete med EA.

Den Göteborgsbaserade spelstudion Zoink, med vd:n Klaus Lyngeled i spetsen, avslöjade att de arbetar på titeln Lost in random som ska ges ut genom EA Originals. Inte heller här fick vi särskilt många detaljer kring spelet, mer än att det rör sig om ett action-äventyrsspel i en fantasy-miljö.

Zoink har tidigare utvecklat spelet Fe med EA som utgivare.

Nyligen kunde vi avslöja att Josef Fares spelstudio Hazelight hade ett succéår 2018 – då vinsten landade på hela 173 miljoner kronor. Något som till stor del möjliggjordes av deras avtal med EA.

När Breakit når Brjann Sigurgeirsson, vd för spelutvecklarna Zoinks och Image & Forms gemensamma ägarbolag Thunderful, berättar han att den här typen av samarbeten är något som kommer att bli vanligare.

“Vi ser otroligt positivt på det här. Vi tror att det här kan vara ett tecken på vad som komma skall. Det är så många och stora aktörer som rör sig i den här riktningen just nu. Man försöker skaffa sig så mycket exklusivt innehåll och talang som möjligt till sina plattformar”, säger han och fortsätter.

“Det är inte så att vi har förändrats så mycket, men helt plötsligt vill alla prata med oss och jag tror inte att vi är ensamma i branschen om det. Utvecklare i storleken 50-60 personer är nog väldigt attraktiva just nu.“

I fallet med Josef Fares och Hazelight skrev Di Digital om avtalet med EA såhär:

“I EA Originals, som satsningen heter, står EA för alla utvecklingskostnader, lokal och marknadsföring för tre till sex spel per år, bland annat Hazelights nya spel. Bud­geten för Hazelight är satt till 5 miljoner dollar, motsvarande 45 miljoner kronor.

Hur avtalet ser ut för Zoink kan Brjann Sigurgeirsson inte kommentera.

“Jag kan inte diskutera hur avtalet ser ut. Däremot är det fördelaktigt i sig att ett sånt här avtal dyker upp. EA skulle inte teckna ett avtal som var dåligt för dem och detsamma gäller såklart för oss.”

Däremot berättar han att den här utvecklingen kan vara en bra språngbräda för utvecklare av deras storlek, kring 50-60 anställda.

“Det är ett gäng studios som är positionerade för det här. De flesta i vår storlek har nog räknat med att det här kommer och att det är en väg att gå framåt. För studios i vår storlek är det också ett startskott till en ordentlig expansion.”

EA visade också upp två andra spel. Rustheart från brittiska Glowmade och Sea of solitude, ett spel från tyska Jo-Mei Games som utannonserades förra året.

Electronic Arts har tidigare genomfört liknande samarbeten med svenska Stillfront och deras spel Unravel.

Breakit har sökt Hazelight.

Läs mer