Sök

Relation Desk köps upp av Retriever: ”Åt nudlar första två åren”

Relation DeskUppköpSociala medier

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Medieanalysföretaget Retriever har köpt upp startupen Relation Desk.

Fritjof Andersson fick idén när han arbetade med sociala medier på ett stort svenskt företag. Att dela ett inlägg eller skriva en kommentar på en företagssida på Facebook var enkelt – men när dialogerna blev fler, längre och mer komplexa saknade han effektiva verktyg för att få överblick.

”Jag testade allt som fanns och var väldigt missnöjd. Känslan var då att det här måste kunnas göra bättre.”

Sagt och gjort. 2012 grundade Fritjof Andersson startupen Relation Desk. Bolaget, som har kunder som bland annat SAS, Swedbank, Telia och Telenor, hjälper idag företag med kommunikation och kundtjänst via sociala medier, där fokus ligger på publiceringar, dialog och analys.

Nu står det klart att medieanalysföretaget Retriever, som ägs av TT Nyhetsbyrån samt Norska motsvarigheten NTB, köper upp Relation Desk för ett hemligt belopp.

”Jag ser extremt starka synergierna mellan oss och Retriever. Deras produkter är superstarka inom allt med traditionella medier, medan vi är starka i sociala medier. Slår man ihop oss får vi en unik bredd", säger Fritjof Andersson.

”Jag är väldigt nöjd med hur vi har strukturerat upp dealen, annars hade jag inte gjort den.”

Retriever kommenterar affären såhär:

"Vi kompletterar varandras verksamheter och tillsammans kommer vi skapa ett kunderbjudande som kommer bli den nya branschstandarden", säger Robert Söderling, vd för Retriever. 

Fritjof Andersson äger bolaget själv tillsammans med en rad kollegor. Bolaget har inte tagit in några externa investerare.

"Istället för att ta in kapital under de två första åren så åt jag nudlar."

Företaget omsatte 7 miljoner kronor och gjorde en vinst på cirka 1 miljon kronor förra året, uppger Andersson.

Läs mer