Sök

H&M-bossen och Percy Nilsson satsar på Dib hotel – som ändrat sin affärsmodell

Dib hotel

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Dib hotel, som backas av en rad tunga namn, har ritat om sin gamla affärsidé.
Nu tar bolaget in nytt kapital till sin nya idé.

När Dib hotel grundades för fyra år sedan låg fokus på att fylla tomma hotellrum. Bolaget startade sin resa genom att lansera en tjänst där privatpersoner fick ange vad de ville betala för rummen – och hotellen nappa om de ville.

Satsningen har lockat till sig tunga investerare som H&M-bossen Karl-Johan Persson och Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti.

Men det har hänt en hel del sedan dess. Bolagets grundare Timothy Walentynowicz och Daniel Vasiljevic har bland annat ändrat affärsmodellen och erbjuder idag en plattform som riktar sig mot företagsresande.

Det har gett resultat, uppger bolaget nu. Under 2017 omsatte Dib Hotel runt 400.000 kronor – en siffra som ökade till 10 miljoner kronor under 2018.

I år räknar uppstickaren med en fortsatt stark tillväxt och siktar på en omsättning på hela 80 miljoner kronor. 

”När vi satte oss ned med våra kunder såg vi att det nästan inte finns något alls på marknaden för digitalt företagsresande. Det är helt vidöppet och nästan ingen som adresserar det”, säger Daniel Vasiljevic.

Vill göra jobbresorna enklare

Det Dib hotel har byggt är en bokningslösning för företag som hanterar allt från hotell till flyg och transporter. Målet är att göra resandet smidigare och billigare för företagen, bland annat genom att låta företag ta alla kostnader på en och samma faktura. Dibs tjänst hjälper även till med att hantera utgifter, genom att agera mellanhand, så att anställda slipper ligga ute med pengar. 

”Du bokar med oss, reser och gör ditt jobb. Du betalar inget som anställd och sedan kommer det en faktura till ekonomiavdelningen”, säger Timothy Walentynowicz.

Men det kostar att också att växa. Under våren genomförde bolaget därför en ny kapitalrunda, ledd av byggherren Percy Nilsson, på 12 miljoner kronor. Här medverkade även flera av de tidigare investerarna, exempelvis Karl-Johan Persson.

"Vi har valt våra investerare med både hjärta och hjärna vilket gör att det är ett rätt stort investeringsteam. Med det sagt äger vi grundare fortfarande en stor del av bolaget".

Investeringen innebär att bolaget nu tagit in 35 miljoner kronor totalt, och för stunden pågår ytterligare en investeringsrunda där bolaget siktar på att ta in 50-70 miljoner kronor. 

Köper hotellnätter och flygstolar – och säljer vidare

Dib samarbetar med över 400.000 hotell världen över med fokus på att bygga upp den nordiska affärsverksamheten. Affärsmodellen går förenklat ut på att Dib köper upp exempelvis flygstolar eller hotellrum för att sedan sälja dem vidare, enskilt eller i paketlösning, till ett högre pris. 

Att företaget numera köper in och säljer hotellnätter och flygstolar bidrar således till den snabba omsättningsökningen.

”Vi kan hålla priseffektivitet då vi automatiserar och bygger smarta lösningar för allt där mänsklig kontakt inte skapar mervärde", säger Timothy Walentynowicz.

Fortsatta investeringar gör att man räknar med fortsatt negativt resultat. Hur stora förluster det rör sig om vill bolaget inte uppge.

Dib hotels verksamhet, som baserar sig på att vi reser, påverkar klimatet och bolagets vd Christian Råsmark uppger att de arbetar aktivt med frågan. De har bland annat utformat en digital "travel policy" som hjälpa företagen att fatta klimatsmartare beslut.

Det handlar exempelvis om lösningar där du behöver få resor, som inrikesflyg, godkända av din chef och där C02-utsläppen visas med information om vad som krävs för att klimatkompensera. 

"Att kunna förse företag med den datan är viktig och vi vill uppmuntra till dialog. Det är viktigt att göra informationen tillgänglig för dem som reser, både individer och företag", säger Christian Råsmark. 

Läs mer