Sök

Wish nya drag – ska samarbeta med svenska butiker

Wishe-handelE-handelspaket från Kina

Wish nordenchef Håvard Stjernen.Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den amerikanska shoppingappen Wish, som säljer billiga prylar från Kina, inleder inom kort ett samarbete med svenska butiker.
”Vi lanserar i sommar”, säger nordenchefen Håvard Stjernen till Breakit.

Hösten 2017 rådde Wish-hysteri i Sverige. Bolaget sa själva att de då hade 1,7 miljoner svenska kunder och enligt Postnord rasade 150.000 så kallade Kina-paket om dagen in på Arlandas terminal. De flesta av dem var inköpta via Wish.

Men köphetsen fick ett abrupt slut i och med att Postnord fick i uppdrag av Tullverket att ta in moms på varorna och i samband med det införde en hanteringsavgift på 75 kronor per paket som kom till Sverige via Kina.

Inflödet av paket minskade drastiskt. Senare kom Postnord och Wish överens om att slopa avgiften och istället låta Wish hantera momsen. Men trots det är handeln av billiga prylar från Kina inte tillbaka på samma nivå som tidigare.

Men nu har Wish nya planer som ska öka försäljningen igen. Sajterna Market och e-handel.se avslöjade i mars att en betaversion av tjänsten Wish local tagits fram och just nu testats i olika europeiska städer samt att dialog förs med svenska butiker.

Wish Local innebär att butiker kan samarbeta med Wish och hålla några av de mest populära varorna i sina butikslager. Kunder kan sedan handla via appen som och hämta ut sina varor direkt i någon av butikerna.

Nu uppger Wish att konceptet ska lanseras i Sverige redan i sommar. Bolaget har också dragit igång en offensiv annonskampanj i sociala medier där de uppger att de söker samarbetspartners.

”Vi har just nu en dialog med butiker i flera svenska städer och planen är att lansera under sommaren”, bekräftar Håvard Stjernen till Breakit.

Han förklarar att de butiker som passar bäst som ombud för Wish är små kiosker och dagligvaruhandlare. 

”Fördelen för butikerna blir att de får en summa pengar per paket som köps via butiken och att kunderna som ska hämta ut paket ofta handlar mer saker”, säger Håvard Stjernen.

Varför satsar ni på det här?

”Det är ett sätt att förenkla logistiken och att erbjuda kunderna snabbare leveranser.”

Hur går det för Wish i Sverige just nu?

”Vi är inte uppe i samma nivåer som hösten 2017 men vi ökar hela tiden."

Wish grundades 2010 av universitetskompisarna Peter Szulczewski och och Danny Zhang. Hösten 2017 värderades bolaget till 8,5 miljarder dollar. 2018 uppgav bolaget att de hade 500 miljoner användare världen över.

Här kan du läsa hela historien om bolaget bakom shopping-appen. 

Läs mer