Sök

Backing Minds-grundaren tog en flygpaus – här är hennes bästa tips

Backing mindsHållbarhetBreakit Impact Challenge

Sara Wimmercranz. Foto: Sara Mac Key

Johanna Ekström & Tobias Blixt

Johanna Ekström & Tobias Blixt

“Jag har hittills inte förlorat en enda deal eller missat något viktigt uppdrag eller möte”, säger Sara Wimmercranz, grundare av Backing Minds.

Den här artikeln är en återpublicering. Under sommaren publicerar vi några texter som vi tycker är värda att uppmärksamma igen. Artikeln publicerades ursprungligen i juni 2018.

Sara Wimmercranz grundade Footway och driver nu riskkapitalbolaget Backing Minds tillsammans med Susanne Najafi.

Bolaget riktar in sig på entreprenörer som traditionella vc-bolag lätt missar. I portföljen finns nu bland annat Transfer Galaxy och Dynamic Code.

Backing Minds deltar även i Breakits Impact Challenge, som utmanar näringslivet att bli mer klimatsmart på 30 dagar. Men Sara Wimercranz började se över sitt klimatavtryck långt tidigare. Sedan drygt ett år har hon haft en flygpaus.

Vad fick dig att ta det beslutet?

“Svenskar flyger 5-6 gånger mer än världsgenomsnittet. Techbranschen har i stor utsträckning omfamnat exempelvis veganismen men verkar inte vilja se över flygvanorna. Jag ville utmana både mig själv, och gärna andra, genom att ta en flygpaus utan att göra avkall på att bygga goda affärer. Hittills har det gått alldeles utmärkt”, skriver hon i ett mejl till Breakit.

Flygtrafiken står, trots all debatt, för en relativt liten del av jordens utsläpp, ungefär 4-5 procent om man räknar in höghöjdseffekten. Men enligt Sara Wimmercranz är det trots allt ett område där vi som individer har stor möjlighet att påverka vårt klimatavtryck.

“Det hade ju varit fantastiskt att förändra cement- och stålindustrin eller få Kina att skrota planerna på två nya kolkraftverk i månaden. Jag är gärna med och investerar i framtidens teknik – we’re on it! – men det är en lite mer omfattande uppgift”.

Många tycker säkert att det är svårt att sluta flyga i jobbet, vilka är dina bästa råd?

“Av svenskarnas flygutsläpp kommer 80 procent från nöjesresor, så det handlar om att se över alla resor. Men när det gäller jobbet så tänker vi på Backing Minds så här:

• Blir kvaliteten mycket sämre om vi tar en skype eller ett call? Oftast är svaret nej.

• Se tågresor som ett fantastiskt tillfälle för reflektion och ostört arbete.

• Ifrågasätt myterna: Är flyget alltid mycket mer bekvämt, mycket snabbare och alltid i tid? Jag har åkt tåg nästan varje vecka det senaste året och jag har bara varit försenad två gånger.

• Ta nattåget! Sova ska du ändå och nattågen tar dig längre än vad du tror. Efterfrågan ökar lavinartat och utifrån de planer som de skissar på nu så kan du om något år stiga på tåget i Stockholm på eftermiddagen och vara i Paris eller London vid 10-tiden dagen därpå”.

Har du stött på något problem hittills på grund av att du inte flyger?

“Jag har hittills inte förlorat en enda deal eller missat något viktigt uppdrag eller möte på grund av min flygpaus. Däremot har jag behövt tacka nej till ett par helt fantastiska nätverksresor. Det svåra med att säga nej är fomo (fear of missing out, reds anm) och the sliding door-effect: Vad för bra saker skulle kunna hända om jag åkte? I vissa fall har jag tagit del av deltagarlistor och kontaktat dem ändå. Men det har också blivit många och långa tågresor”.

Har det funnits något tillfälle då du ändå tvingats flyga?

“Inte under 2019. Sedan början av 2018 har jag flugit en enda gång och det var när vi skulle tala på Slush i Helsingfors, och bara för att det visade sig att färjan nästan släpper ut lika mycket”.

Vad vill du säga till dem som tänker att det ändå inte spelar någon roll vad de gör?

“Jag vet att det är lätt att gömma sig bakom tankar såsom ‘vad gör jag för skillnad’, ‘det löser tekniken’ eller ‘det är väl politikernas jobb’, men det är ju vi människor som startar förändring. Du. Jag. Det är vi som behöver agera, innovera, utöva vår makt som konsumenter och välja rätt politiker samt tjata på dem att göra rätt saker”.  

Läs mer