Ansiktsigenkänning i butiker i Sverige – nu ska det testas

Indivd ansiktsidentifikation GDPR
Ansiktsigenkänning i butiker i Sverige – nu ska det testas

Fredrik Hammargården. Foto: Pressbild/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Ansiktsigenkänning ska testas skarpt i en svensk butik inom kort. Det uppger det svenska bolaget Indivd, som utvecklat en patenterad teknik.
”Vi är trygga med att den data vi samlar in inte kan ses som en personuppgift”, säger grundaren Fredrik Hammargården.

Hotet om butiksdöden har fått svenska butikskedjor och gallerior att desperat leta efter sätt att locka kunderna tillbaka. En het teknik som seglat upp den senaste tiden är ansiktsigenkänning – något som ska hjälpa butikerna att få bättre koll på sina kunder. 

Breakit har tidigare berättat om att flera bolag arbetar med den nya, kontroversiella tekniken och att svenska butikskedjor finns bland bolagens kunder. 

I september förra året lämnade Indivd in en ansökan till Patent- och registreringsverket för att skydda företagets nya teknik, som gör det möjligt att anonymt följa och identifiera människors beteenden över tid och plats utan att spara persondata. Tekniken är baserad på ansiktsigenkänning via befintliga kameror som redan finns uppsatta i en stor del av landets butiker. 

Några saker som tekniken ska kunna möjliggöra är att se om kunderna är män eller kvinnor, ungefär hur gamla de är och om de är återkommande besökare. Man ska också kunna se hur kunderna rör sig i butikerna, om de handlar och var köer bildas.

Datainspektionen har vid flera tillfällen gått ut och sagt att de generellt sett är tveksamma till tekniken och att den kan bryta mot GDPR.

“Just nu pågår ett arbete inom EU kring hur man ska tolka reglerna kring det här och än så länge finns ingen praxis”, sa Jennie Bård jurist på Datainspektionen till Breakit i mitten av april. 

"Om man upprepat bevakar någon så måste man se till att man ha lov från var och en som går in i butiken, att man har ett giltigt samtycke helt enkelt", sa hon till P1 Morgon i förra veckan.

Men Fredrik Hammargården känner sig ändå trygg deras egen anonymiserade teknik, som nu alltså kommer att börja testas skarpt i butik inom två månader. 

Vilken butik som kommer att testa tekniken vill han däremot inte gå ut med.

”Nu har vi gått igenom vår teknik med jurister och kommit till slutsatsen att vi följer lagen och att det vi samlar in inte kan anses vara personuppgifter”, säger han till Breakit och fortsätter:

”Vi förstår komplexiteten kring personuppgifter och har därför ägnat nio månader åt att säkra tekniken juridiskt med hjälp av extern expertkonsult inom GDPR och informationssäkerhet.”

Fredrik Hammargården säger samtidigt att han är tacksam över att GDPR finns.

”Det här höjer ribban för vår bransch. Jag tycker att det är jätteviktigt med personlig integritet och har själv till exempel valt att radera Facebook för att jag vet att de samlar in data om mig.”

Har ni pratat med Datainspektionen?

”Vi kommer att ha ett möte med dem för att vara transparenta och öppna men enligt vad de själva skriver behövs inget förhandssamråd om man inte anser att det finns någon risk med tekniken.”

Fredrik Hammargården ser stora möjligheter med anonymiserad ansiktsigenkänning i framtiden och anser att tekniken är nödvändig för den fysiska handelns utveckling och överlevnad. 

”Det finns 245 miljoner kameror uppsatta runt om i världen. Den anonymiserade tekniken behöver inte nödvändigtvis bara användas i en sluten miljö utan skulle kunna användas i en stadskärna eller i ett helt land.”

Läs fler artiklar
LÄS MER