Apotea startar egen klimatutmaning: "Tror inte folk vet sitt klimatavtryck"

Apotea Hållbarhet
Apotea startar egen klimatutmaning: "Tror inte folk vet sitt klimatavtryck"

Pär Svärdson vill engagera medarbetarna. Foto: Pressbild/montage.

Breakit

Apotea och Deedster är två av bolagen i Breakit Impact Challenge.
Nu startar de en egen utmaning som fokuserar på medarbetarnas klimatavtryck.



Breakit Impact Challenge, vår utmaning för att göra näringslivet mer klimatsmart, är i full gång. Över 400 bolag gör sitt yttersta för att minska sitt klimatavtryck.

Bland dem finns e-handelsjätten Apotea, ett bolag som satsar hårt på hållbarhet.

Nu utmanar Apotea alla deltagare i Breakit Impact Challenge att engagera medarbetarna för klimatet i en utmaning i appen Deedster.

”För att nå klimatmålen krävs insatser på alla nivåer – som enskild privatperson och medarbetare, vi som företag, våra leverantörer och våra kunder", säger vd:n Pär Svärdson och fortsätter:

"Jag tror inte att folk vet vilket klimatavtryck man har. Med Deedster blir man medveten om sitt avtryck och får konkreta tips på vad man kan göra för att förbättra det. Dessutom är det kul att tävla”.

I "Deedster Challenge" får man reda på sitt individuella klimatavtryck. Sedan utmanar man sig själv, varandra och de andra företagen i Breakit Impact Challenge att agera för klimatet genom att göra mikrouppdrag, så kallade "deeds". Två vinnare utses, det företag som gjort flest deeds i medel per deltagare och det företag som sparat mest koldioxid totalt.

Deedsters utgångspunkt är att nästan 70 procent av de svenska konsumtionsbaserade utsläppen kommer från sådant som vi som individer kan påverka i våra dagliga val. Deedsters app syftar både till att öka kunskapen om hållbarhet och att underlätta för människor att göra gradvisa förflyttningar till nya mer klimatsmarta vanor i vardagen.

Några av de bolag som redan antagit utmaningen är Storytel, Trine, Gullspång Invest, Netlight, The New Division och Valtech.

”Deedster har varit ett roligt sätt för oss att ytterligare involvera alla och få ny energi i klimatarbetet.” säger Linnéa Nedar, hållbarhetsansvarig på Apotea.

Du som är med i Breakit Impact Challenge kan läsa mer och anmäla ditt bolag här. Det är självklart gratis att delta.

Läs fler artiklar
LÄS MER