Podcastplattformen Acast tar klivet in på norska marknaden

Breakit - Podcastplattformen Acast tar klivet in på norska marknaden
Öjje Holt, kommersiell chef på Acast. PRESSBILD.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Acast fortsätter sin utlandsexpansion. Nu går poddplattformen in i Norge.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

På Acast kan en poddare addera länkar och bilder i flödet. Det ger lyssnaren möjlighet att ta del av bilder, videoklipp och länkar samtidigt som de lyssnar. Det är även möjligt att integrera annonser i podden.

Förutom Sverige finns Acast i England och USA. Näst på tur är Norge.

“Vi testar en ny affärsmodell där som går ut på att vi använder Adlink media som säljpartner. Vi tar en viss procent på försäljningen som sker i Norge men behöver inte ha något kontor där,” säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast.

Det kan bli intressant att se om den nya modellen fungerar. Om så är fallet skulle podcastplattformen snabbt skulle kunna expandera till nya marknader. Hittills har Acast skrivit avtal med mediehuset Dagbladet, produktionsbolaget Rubicon och Monkberry. Det senare av dem ägs av tv-profilen Fredrik Skavlan.

I våras tog Acast in 35 miljoner kronor från Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor.

Läs fler artiklar
LÄS MER