Sök

Köpt en Huawei-telefon? Det här gäller enligt Konsumentverket

HuaweiGoogleMobiltelefoner

Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Oklart om någon kan peka på att det är fel på deras telefoner."

Handelskriget mellan USA och Kina var ständigt närvarande i nyhetsflödet förra veckan. Mitt i bråket hamnade mobiljätten Huawei, som möttes av nyheten att Google inte längre skulle samarbeta med företaget.

Huawei själva meddelade att de hade koll på läget och lovade att inga konsumenter skulle drabbas av de här förändringarna. Nuvarande mobiler som redan köpts eller fanns i butik just nu skulle uppdateras även i fortsättningen.

Men konsumenterna var inte helt säkra – trots att både Google och Huawei försökt lugna de som redan köpt en mobiltelefon.

På Blocket såg man exempelvis en ökning i antalet Huawei-telefoner som lades ut till försäljning. Även svenska bolag rapporterades vara på helspänn och följde utvecklingen. I Japan bestämde sig även Amazon för att helt sluta sälja telefonen.

Men vad gäller egentligen för konsumenter i Sverige?

Konsumentverket berättar att antalet direkta frågor till dem har legat på ett 25-tal hittills. Däremot har även de märkt av ett intresse för Huawei-frågan.

"Det är ett 25-tal som har hört av sig direkt till oss, men vi har märkt att vårt officiella svar på Hallåkonsument.se har varit välbesökt. Antalet besökare i vårt frågeforum har ökat rätt markant under helgen", säger Gustav Sandgren, vägledare på Hallå konsument.

Han berättar också att den information som finns i dagsläget pekar på att nuvarande telefoner inte kommer att drabbas av några problem, baserat på uttalanden från Google och Huawei själva. Den som ändå är orolig och undrar om det finns en möjlighet att häva köpet kan få svårt att få sin vilja igenom.

“Man kan argumentera för att de ska avhjälpa felet, som det står i lagtexten. Men där står också att det ska vara ett ursprungligt fel. Det betyder i juridisk mening att det ska ha funnits när du köpte telefonen. Har konsumenterna fått ett uttryckligt löfte i marknadsföring om att vi ska uppdatera löpande, då kan man argumentera för det här. Om man inte har fått det så blir det en bedömningsfråga”, säger Gustav Sandgren.

Han påpekar också att det är konsumenten som ska kunna peka på vad som är fel på produkten.

“Vad vi förstår så är det oklart om någon kan peka på att det är fel på deras telefoner."

Läs mer