Axwell fortsätter satsa hållbart – backar nya veganska skönhetssatsningen No society

No Society Skönhet
Axwell fortsätter satsa hållbart – backar nya veganska skönhetssatsningen No society

Sebastian Ingrosso (tv) och Axwell samt Carl Falkenberg. Foto: Christine Olsson/TT.

Towe Boström

Reporter

"Vår uppfattning är att konsumenterna är beredda att betala för ett gott samvete", säger No Societys grundare Carl Falkenberg.

Skönhetsindustrin är, liksom många andra branscher, under ständig förändring. I takt med att konsumenterna blir mer engagerade i miljön dyker också allt fler hållbara satsningar upp. 

Youtube-stjärnan Therése Lindgren är en profil som valt att starta ett varumärke med fokus på vegansk hudvård. Ett annat exempel är bolaget No Society som rullade ut sin satsning på hållbar vegansk hudvård tidigare under månaden.

”När vi ska lansera ett nytt varumärke är det en självklarhet att vi försöker göra det med så lite påverkan på naturen som möjligt, det finns heller ingen anledning att arbeta med ingredienser som har ett animaliskt ursprung” säger No Societys grundare Carl Falkenberg.

Carl Falkenberg har en bakgrund inom media, bland annat från filmtjänsten Voddler, och har spenderat de senaste åren på olika positioner inom skönhetsindustrin. Genom sitt nya bolag vill han förändra normerna kring hudvård med veganska unisex-produkter som riktar sig till både män och kvinnor.

I slutet av förra året tog bolaget in 4 miljoner kronor från en rad namnkunniga personer. Bland investerarna hittar vi bland annat Axel Hedfors, mer känd som Swedish House Mafia-stjärnan Axwell. Martin Bjäringer, storägare i Björn Borg och grundare av investmentbolaget Monterro, backar också satsningen.

Pengarna går främst till utveckling och produktion. Hudvården produceras i Stockholm och förpackningarna tillverkas av återvunnet material och sockerrörsfiber. Tanken är att sälja alla produkter genom egen e-handel.

"Då kan vi hålla en prisnivå som gör oss mer tillgängliga än om vi hade haft merparten av försäljningen genom återförsäljare. Det tillåter oss att fokusera mer på utvecklingen av produkterna”, säger Carl Falkenberg.

No Society riktar sig mot en global marknad – något som väcker frågor om klimatpåverkan när produkterna bland annat flygs.

"Planen är att vi växer oss så starka inom en snar framtid att vi kan sätta en annan press på transportörerna för att möta vad vi och konsumenterna i slutändan kräver”, säger Carl Falkenberg och fortsätter;

”Det krävs mer åtaganden och investeringar för miljövänliga och högkvalitativa produkter men vår uppfattning är att konsumenterna är beredda att betala för 'ett gott samvete'".

Investeraren Axel ”Axwell” Hedfors har tidigare bland annat satsat i bolaget Surfcleaner som vill rena havet på utsläpp

”Efter att ha träffat Carl på lunch genom gemensam polare, fick jag tidigt uppfattningen att No Society täpper till en viktig lucka på marknaden” , säger Axel ”Axwell” Hedfors.

Bland övriga investerare återfinns Ida Sofia Klingspor, grundare av företaget VASS Productions, och Christian Manhusen.

Läs fler artiklar
LÄS MER