Sök

Annonssamarbete med Kindred Group

Investerar stort i forskning – vill se hur AI kan stoppa bedrägerier och pengatvätt

Christophe Dhaisne, Head of Customer Experience på Kindred Group.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Genom att jobba proaktivt för att motverka pengatvätt, dataläckor – och se till så att kunderna spelar på ett hållbart sätt.
Så vill Kindred förtjäna allmänhetens tillit.
”Vi ser holistiskt på vårt förtroendebyggande arbete”, säger Christophe Dhaisne, Head of Customer Experience.

Var och varannan dag går det läsa nyheter om hur stora företag drabbats av dataläckor, där mängder av känslig information om kunder och användare hamnat i fel händer.

De senaste åren har även flera fall av misstänkt pengatvätt inom storbanker avslöjats. För de drabbade företagen kan allmänhetens förtroendetapp bli ett hårt slag.

Konsekvenserna blir enorma för varumärkets rykte, och när man förlorat förtroendet är det svårt att tjäna in det igen.

”Konsekvenserna blir enorma för varumärkets rykte, och när man förlorat förtroendet är det svårt att tjäna in det igen.”, säger Christophe Dhaisne.

För spelbolaget Kindred, som hanterar persondata från miljontals kunder årligen men också har liknande ansvar som en bank eftersom de hanterar kunders pengar, är förtroendet en nyckelfråga i hela verksamheten.

”Vi ser holistiskt på vårt förtroendebyggande arbete. Det handlar om allt från att säkra våra system och utbetalningar, till att motverka penningtvätt, till att visa spelarna att det finns en rimlig chans att vinna i våra spel.”

Sedan Kindred inledde de stora investeringarna på forskning för att utveckla sina tekniska system, har de bland annat sponsrat studier för att utröna hur det går använda AI för att motverka bedrägerier och pengatvätt på digitala plattformar. Lärdomarna från de studierna har sedan använts som komplement till den massiva mängd data Kindred samlar in, och används nu för att utveckla en lösning på problemen.

En annan hjärtefråga för Kindred är synen på hållbart spelande. Där har företaget redan kommit långt med hjälp av AI som analyserar riskbeteenden och flaggar spelare som visar upp dem.

Men Christophe och hans kollegor har långt djärvare visioner än så när det gäller att främja ett hållbart spelande.

Synen på spelbranschen som helhet är inte nödvändigtvis positiv. Därför måste vi visa för hela samhället att vi är pålitliga och att vi gör allt för att se till så kunder inte faller in i beroende.

”Synen på spelbranschen som helhet är inte nödvändigtvis positiv. Därför måste vi visa för hela samhället att vi är pålitliga och att vi gör allt för att se till så kunder inte faller in i beroende. Där ligger vi redan i bräschen, men utmaningen är att kunna göra ännu mer”, säger han och fortsätter:

”Efter 2023 ska ingen kund falla in i ett riskbeteende när de spelar hos oss. Det är ett ambitiöst mål, men kanske det viktigaste utifrån en samhällssyn och den påverkan vi har. Samtidigt är det kanske vår största utmaning.”

Christophe lyfter även de nya GDPR-reglerna som något positivt, där Kindred får ytterligare möjligheter att vara transparenta mot användarna.

”Vi följer det direktivet fullt ut, och vi vill inte bara kryssa i rutorna. GDPR och regleringarna som utvecklats av EU är ett tillfälle att visa mer transparens mot kunderna. GDPR kan till och med vara en bra plattform för att bygga en kompetitiv fördel för oss”, säger han.

Den holistiska synen på hur de ska förtjäna kundernas förtroende genomsyrar hela Kindreds verksamhet, för alla vet vad som står på spel.

”Känslan av tillit hos en kund är komplex och därför är det svårt att förtjäna och upprätthålla den. Men man kan förlora den på ett ögonblick. Det gäller alla företag”, avslutar Christophe.

Läs mer