Sök

Frågesportbolaget Planeto gasar - ska dubbla antalet anställda

BonnierPlaneto

Martin Walfisz, vd och en av Planetos grundare. Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Med pengar från mediejätten Bonnier går startupen från Malmö på offensiven.

Planeto, grundat av Magnus Robertsson och Martin Walfisz 2009, har en ganska krokig historia kantad av både framgångar och motgångar.

Bolaget gjorde succé med frågesportappen Quiz Battle som gjordes i samarbete med tidskriften Illustrerad Vetenskap och laddades ner mer än fyra miljoner gånger.

Men Planeto har samtidigt haft svårt att få kommersiell fart på verksamheten. I fjol omsatte bolaget 2,8 miljoner kronor och gjorde en förlust på 6,3 miljoner kronor. I mars blev det finansiella läget akut och ledningen tvingades till att upprätta en kontrollbalansräkning efter att mer än halva aktiekapitalet var utraderat. 

Bolaget räddades dock då mediekoncernen Bonnier, som sedan tidigare var en av delägarna, gick in och tog över spelstudion.

”Vi insåg att det skulle bli svårt att överleva på egen hand och det kändes som en bra lösning att Bonnier köpte oss i somras”, säger Martin Walfisz som också är vd i Planeto.

Nu är planen att expandera verksamheten rejält. Personalstyrkan ska dubblas till tolv personer och antalet lanserade spel ska öka kraftigt.

”Målsättningen är att släppa mellan 10 och 20 frågesportspel under nästa år- Fran tills nu har vi kommit ut med fyra spel så det är en stor ökning”, säger Martin Walfisz.

Det är främst spelutvecklare som Martin Walfisz nu ska rekrytera men också en sälj- och marknadsföringsansvarig.

”Vi vill ha in de här personerna så snabbt som möjligt i bolaget”, säger han.

Planeto gör sina spel med stora etablerade varumärken och intäkterna kommer genom att spelare köper olika typer av premiumtjänster inne i spelen.

Läs mer