Gästen fick lyxvin – genialiskt PR-drag eller bara lyckosam miss?

mat
Gästen fick lyxvin – genialiskt PR-drag eller bara lyckosam miss?

Genrebild. Foto: Istockphotos/Unsplash.

Towe Boström

Reporter

Snacka om genomslag.

Det låter nästan lite för bra för att vara sant – misstaget där en vinflaska genererade massiv global PR för den brittiska restaurangen Hawksmoor. Oavsett om det var ett misstag, eller ett planerat och strategiskt drag, visar historien på sprängkraften i sociala medier.

CNBC med flera medier berättar om hur en servitör råkade servera fel vin till en kund. Istället för den tilltänkta, betydligt billigare, flaskan ska gästen ha fått smaka på vin värt runt 55.000 kronor.

Restaurangen tweetade sedan om incidenten, som fick rejält med spridning världen över såväl genom delningar som medierapportering. 

”Till kunden som råkade få en flaska Chateau le Pin Pomerol 2001 igår kväll, vilket kostar £4500 på menyn, hoppas du hade en trevlig kväll”, skrev restaurangen som lovade att ingen fått sparken.

CNBC konstaterar att restaurangen på ett smart sätt vänt ett ekonomiskt bakslag till en marknadsföringssuccé, andra frågor sig om det är ett PR-trick rakt igenom.

Säkert är i alla fall händelsen satt den brittiska restaurangen på världskartan – för en relativt billig slant.

 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER