Sök

Svenskarna rasar i Bensinupproret – då slår politikerna mynt av Facebook

Bensinupproret 2.0

Ebba Busch Thor (KD) och Jimmie Åkesson (SD). Foto: Johan Nilsson/Henrik Montgomery/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Partierna rider på vågen av engagemang.

Facebookgruppen "Bensinupproret 2.0" startades i april av pensionären Janne Berglund som fick nog när bensinpriset slog över 16 kronor. Genomslaget har varit enormt och i början av månaden samlade gruppen 25.000 personer – nu tickar antalet mot 600.000 medlemmar.

Idag, lördag, går Bensinupproret ut och protesterar i flera delar av landet. Det hårda trycket och engagemanget är dock inget som rubbar statsminister Stefan Löfven, som säger att det inte är aktuellt med skattesänkningar på bensin och diesel. 

"Nej, det är inte det. Jag förstår mycket väl den här ilskan. Jag är själv uppväxt på landsbygden och vet betydelsen av att kunna köra bil”, säger Stefan Löfven till SR.

Statsministern tillägger att upproret är en signal om att vi måste ställa om och göra oss oberoende av oljan.

Samtidigt har flera partier sett möjligheter att rida på vågen av engagemang, och eldat på upproret med betalda annonser på Facebook. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har startat kampanjer som hjälpt till att sprida upproret, rapporterar Svensk Dagbladet . 

Kampanjerna var som intensivast 8-12 maj då gruppen ökade från runt 100.000 till 400.000 medlemmar. Enligt SvD riktade Moderaterna bland annat uppmaningar mot män i Västerbotten att gå med i upproret. 

Henrik Ekengren Oscarsson,  professor vid Göteborgs universitet, är inte förvånad över att partierna slår mynt av upproret.

”M, KD och SD är de partier vars väljare bryr sig minst om klimatsatsningar. Jag gissar att man försöker visa att man känner sympati med frågan”, säger Henrik Ekengren Oscarsson. 

Samtidigt möter ingen av partiernas egna förslag de krav som ställs i Bensinupproret, som vill sänka priset till 12 kronor litern. Flera av de nämnda partierna säger till SvD frågan är mycket större än själva bensinpriset.

En annan utpekad faktor till genomslaget, utöver kampanjerna, är Facebooks gynnsamma förutsättningar. Vår krönikör Emanuel Karlsten har tidigare konstaterat och reflekterar över hur gruppen kunnat växa så snabbt på så kort tid.

”En perfekt storm av höga bensinpriser – och Facebooks nya fokus på grupper”, konstaterade han.

Bensinupproret 2.0 har samtidig mött motstånd på Facebook från meningsmotståndaren ”Bensinupproret 3.0” som förespråkar högre priser för att rädda klimatet.

Läs mer