Sök

VR-hajpen kom av sig – men lever i högsta grad vidare

TobiiResolution GamesVR

Foto: Istockphotos.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Finns det fortfarande en chans för VR att bli nästa stora grej?

Ett tag var virtuell verklighet, eller VR som det brukar kallas, något av det hetaste i techvärlden. Under åren 2015-2016 var det många som ville vara med på tåget och flera bolag startade med målet att skapa innehåll eller teknik med VR i åtanke. Förhoppningarna var att VR skulle finnas i alla hem och bli en riktig konsumentprodukt.

Så blev det aldrig. Men VR lever fortfarande i allra högsta grad vidare.

Den kommande veckan släpper Facebook sitt Oculus Quest som ska erbjuda en fullskalig VR-upplevelse utan sladdar och krav på dator. Samtidigt lanserades Vive Pro Eye i veckan där svenska Tobii har byggt in teknik för ögonspårning.

Företagen som Breakit har pratat med under veckan är fortfarande optimistiska och tror på VR. Även om de kanske inte vågar hoppas på att hajpen från 2016 ska realiseras så kommer det nu teknik som ska sänka trösklarna för konsumenterna.

“Jag tror fortfarande att det kommer vara en gamer-produkt i år och även under nästa år. 4000 kronor är fortfarande mycket pengar. För att kunna få folk att impulsköpa krävs det kanske att det kostar 2000 kronor”, säger Fast Travel Games grundare Oskar Burman vars spel Apex Construct är en av lanseringstitlarna på Oculus Quest.

Många hoppas att Oculus Quest ska bli något av ett Iphone-moment som ska kicka igång marknaden för VR på samma sätt som när smarta telefoner slog igenom hos konsumenterna. Tommy Palm är vd på Resolution Games som är den andra svenska spelstudion som är med vid lanseringen nästa vecka. Han tror att det genomslaget kan dröja.

“Jag tror, om man jämför med Iphone. Den jämförelsen gör jag som jobbade med mobilspel. Den var driven för att man köpte den för andra saker än spelen. Den löste saker som att man kunde läsa mejl och liknande”, säger han och fortsätter.

“Den fördelen har inte VR. Jag tror fortfarande att det kommer vara mycket VR-entusiaster, eller folk som vill spela spel i VR. Det jag tror kommer skynda på detta sen är när rätt typ av community kan formas.”

Vi pratar mer om VR-branschen och hur den mår idag i Breakits podcast.

 

Läs mer