Sök

Så går det för svenska Yubico och deras säkerhetsnyckel

YubicoIT-säkerhet

Stina Ehrensvärd, vd och grundare av Yubico. Foto: Tobias Blixt

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det svenska techbolaget Yubico ökade sin omsättning ordentligt det senaste året. Samtidigt som vinsten fortsätter att krympa.

Totalt omsatte bolaget 379 miljoner kronor under 2018, en ökning med 63 procent jämfört med året innan. Det skriver Di Digital som har tittat på den senaste årsredovisningen.  

Yubico tillverkar säkerhetsnycklar som kan användas för att logga in på exempelvis hemsidor. De har också varit med och utvecklat en standard för hur den här typen av säkerhetsnycklar ska fungera.

Bolaget har själva sagt i tidigare artiklar att de omsatte cirka 460 miljoner kronor. Yubicos kommunikationschef Barbara Powell säger till sajten att de hade ordrar och försäljning för 450 miljoner kronor, men att de räknar omsättning först efter att produkten har levererats till kund.

”Flera av våra kunder ville att vi levererade produkten under 2019 istället. Att vi inte nådde hela vägen till 500 miljoner beror framför allt på förseningar av det standardarbete vi drivit de senaste 8 åren med de ledande IT-plattformarna och webbläsarna, som möjliggör att våra produkter fungerar rakt av med fler större internettjänster”, skriver hon i ett mejl till sajten.

Resultatet minskade samtidigt från 8,1 miljoner kronor till 1,6 miljoner kronor och efter skatt blev det 251.000 kronor.

”Vi återinvesterar hela vårt överskott i verksamheten. Resultatminskningen är därför helt enligt plan”, skriver Barbara Powell.

När Breakit pratade med Yubicos vd Stina Ehrensvärd i april berättade hon att bolaget siktade på kraftig tillväxt även i år. Där prognosen låg på en tillväxt i spannet mellan 700 miljoner och 1 miljard kronor.

Bolaget värderas till 2,1 miljarder kronor efter en nyemission på 69 miljoner kronor förra året.

Läs mer