Mitt mål med den här texten är att du ska dela den på Facebook

Breakit - Mitt mål med den här texten är att du ska dela den på Facebook
Breakits krönikör Viggo Cavling.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

En av de största förändringarna för medierna är att det inte längre är lika kreddigt att skriva ett stort avslöjande - som ingen klickar på.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

I går kväll träffade jag ett gäng arbetare i mediefabriken när Claes de Faire skulle tackas av som chefredaktör på Resumé. Claes efterträdde mig som chefredaktör för knappt fyra år sedan.

Jag var chefredaktör på Resumé i drygt sju år. Under denna period ritades mediernas karta om fullständigt. Men vad var det egentligen som hände? Det uppenbara är att mediernas affärsmodell rasade ihop när vi gick från print till nätet.

När jag började 2004 ville alla reportrar skriva i papperstidningen och blev tvångskommenderade att skriva för nätet. När jag började hade vi 10.000 unika besökare i veckan, när jag slutade hade vi 100.000.

I dag vill ingen nyutbildad journalist längre skriva i en papperstidning, Filter ej inräknad. Att ta betalt på nätet har visat sig mycket svårare än att ta betalt för helsidor i papper. Många medier har då valt att satsa på event, native och utbildningar.

Detta är de yttre förändringarna, men det finns också en inre revolution. Vad är egentligen en bra artikel? I min tryckta bok så är svaret på den frågan en rak nyhetsartikel som avslöjar något som någon vill dölja.

För några år sedan föreläste jag för journaliststudenterna på JMK i Stockholm under rubriken: “Lägg ner JMK!” Stämningen när jag och Claes kom in i föreläsningssalen var minst sagt spänd. Flera lärare var på plats för att försvara sin arbetsplats.

Jag inledde med att fråga gruppen om de visste vad en riktig nyhet var. Bara var femte elev räckte upp handen. Då skrev jag på tavlan: “80 procent av eleverna på JMK vet inte vad en riktig nyhet är”. Nu vet ni det, sa jag. För det kan väl inte vara så att eleverna på JMK är stolta över att de inte vad en riktig nyhet är...

Så var det för tio år sedan. Men i dag skulle nog svaret bli att ett bra knäck är en artikel med många klick som blir delad och debatterad i sociala medier. Förr spelade det stor roll vad ens chefer tyckte om ens artiklar och det blev ryggdunk om en “avslöjade” något.

I dag är reaktionen online sjukt mycket viktigare. Det har lett fram till att en massa nya stjärnor har skapats.

Men jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag ibland saknar det gamla: Nyheter som avslöjar något som någon vill dölja. Men jag lever i det nya. Mitt mål med den här krönikan är att du ska dela den i ditt Facebook-flöde och att den ska komma in på mest lästa listan på Breakit. Gör du det så lovar jag att i nästa krönika avslöja en sanning som någon vill dölja.

Läs fler artiklar
LÄS MER