Sök

Instabridge-grundaren Niklas Agevik blir vd på Propellerhead

InstabridgePropellerheadEntreprenör

Ernst Nathorst-Böös lämnar vd-posten efter 25 år. Niklas Agevik tar över. Foto: Fredrik Stål

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

I mars gick wifi-bolaget Instabridge i konkurs. Nu har grundaren Niklas Agevik fått nytt jobb som vd för musikbolaget Propellerhead. ”Det känns jätteroligt”, säger han till Breakit.

Propellerhead startades 1994 av Ernst Nathorst-Böös, Marcus Zetterquist och Peter Jubel. Bolaget erbjuder ett program för den som vill skapa musik med hjälp av en dator och bland användarna finns både hobbymusiker och professionella aktörer.

I april 2017 såldes 60 procent av bolaget, som då värderades till 200 miljoner kronor, till riskkapitalbolaget Verdane men grundaren Ernst Nathorst-Böös satt kvar som vd.

Nu tar han alltså ett steg tillbaka men fortsätter arbeta i bolagets styrelse.

”Ernst har varit vd i nästan 25 år då det är med vördnad jag tar över hans jobb. Jag vill verkligen bevara det han har byggt”, säger Niklas Agevik till Breakit.

Vilka för- och nackdelar finns med att ta över efter någon som har suttit så länge som vd?

”Fördelen är att man kommer in med ett utifrånperspektiv och med ett mindre emotionellt bagage om något behöver förändras. Jag ser det som positivt. Sedan är ju Ernst en legendar i branschen och har massor av kontakter som inte jag har men eftersom han sitter kvar i styrelsen kan vi dra nytta av honom där.”

Niklas Agevik startade Instabridge tillsammans med Erik Tigerholm 2012. Bolagets tjänst erbjöd anvädnarna gratis surf på olika wifi-nätverk världen över. Men trots tung backning landade bolaget alltså i en konkurs.

"Det var verkligen inte så här vi trodde att det skulle sluta. Men vi blev beroende av ett ägartillskott som vi inte lyckades få”, sa Niklas Agevik till Breakit då. 

Niklas Agevik tror inte att han i sin nya roll som vd kommer att sakna livet som entreprenör.

”Det här är ett väldigt entreprenöriellt företag och det finns en vilja av att få in det entreprenöriella tänket ännu mer – att få ut fler produkter och att nå nya målgrupper – så det här känns som en rolig utmaning”, säger han.

Bolagets plan framåt är att fortsätta expandera.

Propellerhead omsatte 108 miljoner kronor 2017 och gjorde en vinst på cirka 26 miljoner kronor.

Läs mer