Sök

Kör en AW – och klimatsäkra hela kontoret av bara farten

BreakitBreakit Impact Challenge

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell har ansvarat för steg 2 i Breakit Impact Challenge – och hittat ett smart sätt att göra Breakits arbetsplats mer hållbar.

Delegera, delegera, delegera – det är det bästa och mest användbara råd jag har fått under mina år som ofrivillig chef på Breakit. “Ofrivillig” - ja, du läste rätt. För att bli chef var bara något som kom som en ovälkommen bonus när jag bytte roll från tjänsteman till entreprenör.

Jag har aldrig strävat efter att bli chef. Tvärtom har jag in i det längsta värnat om min roll som självgående reporter lite vid sidan om den redaktionella organisationen.

Men på Breakit har jag fått axla ansvar för både redaktion och budget. Hur det funkat överlåter jag åt andra att bedöma men en sak tror jag de flesta här på Breakit håller med om – jag är bra på att delegera.

Ta bara veckans stora uppgift i vår klimatutmaning – Breakit Impact Challenge.

På pappret kändes det som en rätt mastig uppgift att göra hela kontoret klimatsmart på en vecka. Men så lutade jag mig en aning tillbaka i min vräkiga direktörsstol och tänkte “strategiska” ledarskapstankar. Varför inte involvera hela Breakit i detta arbete? Kanske göra det hela till en övning i teamwork och samtidigt få jobbet gjort?

Sagt och gjort. Tillsammans med mina chefskollegor (som ärligt talat också gjorde alla förberedelser – tack Olle, Jon och Camilla!) bjöd vi in hela Breakit-teamet till en kombinerad AW och kontorsstädning.

På en dryg timme rensade vi kontoret på skräp och klimatpimpade samtidigt lokalerna systematiskt. Redan innan vi drog igång jobbet hade jag stämt av den första punkten på veckans uppdragslista – kartlägg energitjuvarna. Här identifierade jag snabbt de hopplöst daterade glödlamporna som vår största klimatbov. Hemläxa till mig själv blir att köpa in nya Led-lampor och byta ut de gamla glödlamporna allt eftersom de tar slut – check! Dessutom ska jag snart beställa en timmätare för att analysera vår energiförbrukning i stort och utvärdera om det finns några fler konkreta åtgärder här att göra. Att vårt väldigt gamla kylskåp drar onödigt mycket energi känns som en lågoddsare.

Andra punkten på listan löstes också innan vår klimat-AW tog sin början. Sedan tidigare har vår hyresvärd nämligen ett grönt elavtal med vårt elbolag. Skönt!

Den stora uppgiften för oss på AW:n blev istället att smälla upp en ändamålsenlig miljöstation på redaktionen. Tidigare har jag nästan mått fysiskt illa när jag kastat papper, plast och en massa annat skräp i en och samma papperskorg. Nu är det slut med detta – tack vare mina grymma medarbetare som i ett nafs fick upp miljöstationen i köket.

Efter att klimat-racet på kontoret var avklarat käkade vi pizza. Självklart vegetarisk sådan. För det var ju den fjärde och sista uppgiften på veckans toddo-lista – att välja klimatsmarta matalternativ när vi bjuder på mat både internt och externt. 

Så dags att summera vecka två av Breakit Impact Challenge:

Tidsåtgång: 4 timmar. Men då räknar jag in minst en timmes trevligt pizza-häng när vi firade att alla uppgifter var lösta.

Impact: 3 av 5. Alltså våra åtgärder kommer så klart inte vara lösningen på klimatfrågan. Men jag hävdar med en dåres envishet att det är alla de här små, små stegen som vi alla ta som till sist kommer att vara avgörande.

Nöjda medarbetare: 3 av 5. Hittills har alla använt den nya miljöstationen utan att knorra och vego-käk verkar de flesta gilla ännu bättre än kött.

Svårighetsgrad: 1 av 5. För ett relativt litet bolag som Breakit är det ärligt talat inga problem alls att göra kontoret miljösmart. Bara att göra!

Läs mer