Nu har vinden vänt för Blocket

Schibsted Blocket e-handel
Nu har vinden vänt för Blocket

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige. Foto: Anders Wiklund/TT

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Tillväxten tar fart igen för Schibsteds gamla kassako.

Köp- och säljsajten Blocket attackeras från flera håll. Bilbranschens har pumpat in över 100 miljoner kronor i utmanaren Wayke och jätten Facebook har de senaste året satsat mycket på att marknadsföra sin produkt Marketplace till svenska användare.

2018 blev också ett år av negativ tillväxt för Blocket. Men i kvartalsrapporten, som publicerades på onsdagsmorgonen, framgår att utvecklingen nu har vänt för Schibsted-bolaget. Omsättningen för affärsområdet Nordic marketplaces, där Blocket är helt dominerande, ökade omsättningen med 2 procent till 233 miljoner kronor.

Dessutom ökade resultatet med 2 procent till 107 miljoner kronor. Det innebär en vinstmarginal på finfina 46 procent.

“Förra året hade vi negativ tillväxt i Blocket men nu växer verksamheten igen”, konstaterar Schibsteds Sverigechef  Raoul Grünthal och fortsätter:

“En orsak till tillväxten är att vi dragit igång nya produkter. Blocket jobb har utvecklats starkt med en omsättningsökning på 10 procent och nu lanserar vi också Blocket resor som vi hoppas mycket på”.

Den viktigaste delen i Blocket är bildelen som alltså utmanats av Wayke senaste året. Förra året minskade omsättningen där men nu är omsättningssiffrorna positiva.

“Bildelen är den klart största vertikalen på Blocket intäktsmässigt och där ser vi att omsättningen ökat med 6 procent jämfört med samma period förra året”, säger Raoul Grünthal.

Facebook Marketplace har kommit in på den svenska marknaden senaste året – hur har det påverkat er?

“Jag vet inte om de haft så stor påverkan det dyker upp olika typer av konkurrenter kontinuerligt men vi har fortfarande en stark position”.

Läs fler artiklar
LÄS MER