Stefan Lundell

Jag fångade e-handelskungen Pär Svärdson i duschen – sen avslöjade han allt

Mathem Apotea Lundells vecka
Jag fångade e-handelskungen Pär Svärdson i duschen – sen avslöjade han allt

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Pär Svärdson lättar sitt hjärta för Breakits Stefan Lundell.

“Breakit sover aldrig”, brukar jag ibland hetsa mina intervjuobjekt med när jag stör dem på konstiga tider.

Pär Svärdson låg dock inte och sov när jag i veckan ringde e-handelskungen (grundare av både Adlibris och Apotea) strax efter sju på morgonen. Istället var han på väg in i duschen och bad om några minuters respit.

Nyduschad och klar var Pär Svärdson som vanligt pratglad och öppen om det mesta.

Utan att tveka slog han fast att Apotea ska femfaldiga sin omsättning till 15 miljarder, att Postnord håller på att montera ned sin verksamhet, att utmanaren Apohem (tungt backat av Axfood) är tre år för sent ute och vad som är värsta hotet mot Apoteas framtid (de själva).

Men det var först när jag började fråga om Breakits utmaning Impact Challenge (där Apotea är ett av 430 deltagande bolag) som Pär Svärdson på allvar kom igång.

Att Apotea siktar på att vinna någon av de tre tävlingskategorierna såg Svärdson som självklart och ett naturligt steg på vägen att göra Apotea till Sveriges hållbaraste företag.

Han verkade uppriktigt förvånad över att inte fler företagsledare såg den kommersiella potentialen inom hållbarhet.

“Att bli det hållbaraste bolaget i sin nisch är en position som det går att ta i en rad olika branscher”, konstaterade Pär Svärdson som ändå kostade på sig att slänga fram en teori varför så få tog chansen:

“Det är väl fortfarande gubbarna som kör runt i sina stora bilar som styr. De är inte intresserade och då händer inget. Men när kundernas krav slår igenom kommer det gå fort”.

Dags att gasa klimatomställningen alltså för alla oss gubbar.

Trevlig helg!

Veckans smygläsning: Zlatan. Exklusivt kan du som orkat ända ner hit i min krönika redan idag få läsa morgondagens intervju med e-handelns egen Zlatan – spana in här!

Veckans huggsexa: Ideal of Sweden. Jag blev riktigt besviken på mig själv att inte jag var först med att berätta att mobilskalsbolaget Ideal of Sweden är på väg att få nya ägare. Bara att lyfta på hatten för vännerna på den rosa draken denna gången. En kille som brukar ha koll berättade i alla fall för mig i veckan att intresset bland potentiella köpare är riktigt stort. Räkna med en saftig prislapp och relativt snabb affär alltså.

Veckans långbänk: Pierce. I flera omgångar har snabbväxaren Pierce (som bland annat säljer motorcyklar på nätet) varit ute till försäljning. Bolaget är som jag förstått det relativt högt belånat och de nuvarande ägarna är sugna på en exit men hittills har man inte lyckats komma i mål. För höga prisförväntningar ligger sannolikt bakom långbänken.

Veckans tårar: Karolin och Tomas Kull. När jag fick tag på Mathem-grundaren Tomas Kull i tisdags var han märkbart tagen. En stund tidigare hade han och Karolin Kull berättat för personalen att de nu lämnar sina operativa roller i bolaget. I tolv år har de två drivit bolaget och bägge två grät när de gav beskedet.  

Veckans andhämtning: Tomas Kull. Mathem-chefen Tomas Kull har verkligen slitit med sin e-handel i ett ursinnigt tempo de senaste åren. Han uppskattar själv att han snittat på runt 100 timmars jobb i veckan och han har regelmässigt arbetat alla veckans dagar. Efter Mathem har han inga konkretare planer än att han “ska ta det lugnt några veckor”. Låter rimligt.

Veckans bjudlunch: Jon Wahlqvist. Det finns visst gratisluncher! Igår bjöd min kollega på en kryddstark chili sin carne, efter att han signat upp sig på appen Deedster:s ambition att göra världen klimatsmartare. Jag fick en riktigt god lunch och Jon gjorde klimatet en tjänst. Bra grej – spana in mer info här! (Jag vet, nu “betalade” jag med gratisreklam – men det bjuder vi på den här gången!).

Veckans Break: Viktor Ström. Jag älskar att vi kunde vara först med att berätta att DI Digitals grundare Viktor Ström hoppar av och går till finansbranschen. Men yrkesmässigt är det tråkigt att mista en av Sveriges smartaste (och dessutom sympatiska!) ekonomijournalister som konkurrent. Tack Viktor för en tuff men kul match!

Läs fler artiklar
LÄS MER