Chocken: Jag är Breakits största miljöbov – nu måste jag ändra mig

Breakit Breakit Impact Challenge
Chocken: Jag är Breakits största miljöbov – nu måste jag ändra mig

Breakits affärsutvecklingschef Camilla Björkman. Foto: Breakit samt TT.

Camilla Björkman

Affärsutvecklingschef

Camilla Björkman kör igång med steg 1 i Breakit Impact Challenge – och tvingas göra en totalomvändning.

Det var med viss nervositet som jag tog på mig att ansvara för steg 1 i Breakit Impact Challenge, vår utmaning som går ut på att göra sitt företag klimatsmart på 30 dagar. Steget handlar om att börja resa mer klimatsmart i tjänsten och jag hade en vag känsla av att jag själv kunde vara något av ett problem här.

Men i så fall – ett utmärkt läge att göra något åt saken, tänkte jag och kastade mig otåligt över det matiga steg 1-mejl som mina kollegor Erik Wisterberg och Johanna Ekström skrivit ihop. Där kunde jag läsa mina och övriga impact-deltagares uppgifter denna vecka:

  • Kartlägga vårt resande och meddela alla medarbetare om klimatarbetet
  • Ta fram en resepolicy – och göra den tillgänglig för alla på bolaget
  • Hjälpa medarbetarna att ta sig klimatsmart till och från jobbet

Så hur går det? Låt oss gå igenom punkt för punkt:

1. Kartläggningen

Min utgångspunkt i Impact Challenge är att det ska gå fort. Jag vill visa att det här med klimatsmart företagande inte behöver bli en långbänk.

Därför skred jag raskt till verket med första uppgiften. I det webbaserade enkätverktyget Typeform skrev jag ner sju frågor som Breakits medarbetare och konsulter skulle svara på, för att kartlägga vårt resande. Se frågorna i faktarutan längst ner i artikeln. Eftersom det var brådis manade jag på alla om svar inom ett dygn.

Resultatet visade sig vara positivt. När svaren började ramla in kunde jag bland annat se följande:

  • Vi flyger i princip ingenting på Breakit. (Enda flygresan vi gjort var konferensresan till Berlin i fjol. Det var en belöning av ett års hårt slit – men med dagens klimatglasögon är det nog många hos oss som hade kunnat skippa den.)

  • Knappt någon åker taxi

  • Alla åker kollektivt till och från jobbet eller promenerar/cyklar

Jag själv – största miljöboven

Det var först när jag själv skulle fylla i utvärderingen som den positiva trenden började svaja. Jag var visserligen inte med på konferensresan till Berlin (föräldraledig) men däremot hade jag flugit tre gånger det senaste året: på kundresa till Göteborg och Oslo och till Almedalen i Visby.

Men ännu värre blev det på en annan punkt: taxiresorna. Jag fick skamset fylla i att jag åker taxi flera gånger i veckan. Visserligen betalar jag nästan alltid privat, men för klimatet (och min egen plånbok) är det såklart ingen höjdare.

Så här såg det ut i enkäten.

Orsaken? Tidsbrist, svårt att säga nej – eller kanske dålig planering. Eftersom jag har många hattar här på Breakit – affärsutvecklingschef, säljare, rekryterare och moderator bara för att nämna några –  fylls mina dagar snabbt av möten, med resultatet att jag behöver kasta mig från ställe till ställe. Jag vägrar dessutom att vara sen till dotterns förskola, och stressiga dagar får jag ta en Uber för att hinna.

Men vill man rädda planeten krävs uppoffringar. Att jag skippar ett och annat möte får folk helt enkelt stå ut med.

Jag ger mig själv Uber-förbud, raderar appen och tar cykeln till jobbet nästa dag.

2. Resepolicyn

Finns det ett värre ord än “policy”? Kanske inte. Därför var det med en lätt rysning jag fortsatte med nästa punkt: Breakits resepolicy. Jag såg framför mig ett låååångt byråkratiskt skrivet regelverk som mina medarbetare skulle somna av.

Som tur var hittade jag Haninge kommuns användarvänliga resepolicy via Breakits utskick – och kunde relativt lätt skriva om den efter Breakits behov. Alla verksamheter är ju unika, och därför gäller det att formulera något som passar företaget.

Ett exempel är det här med webbmöten, som många (även vi) uppmanar till i resepolicies. Och visst kan vi ta möten virtuellt. Men som journalister är det också viktigt att vara ute i verkligheten och träffa folk, annars blir vi bara en skrivbordsprodukt. Däremot kan vi tänka på att transportera oss klimatsmart.

Fler saker som reglerades i Breakits resepolicy:

  • Vi ordnar event och konferenser för våra läsare. Här ska vi undvika att flyga in talare och i stället boka tåg.

  • Vi transporterar prylar med miljöbud.

  • Vi väljer gång eller cykling i första hand, eftersom vi sitter mitt i stan. Vi kommer därför att köpa en cykel till Breakit.

  • Eftersom vi reser i stan är säkerheten viktig. Hjälm vid cykling är till exempel ett måste.

Efter att policyn var klar skickade jag ut den på Slack och bad om feedback. Det blev kanon – jag fick en rad bra inspel och vi tog slutligt beslut om inköp av cykel. På vårt månadsmöte på fredag kommer jag att dra resepolicyn ännu en gång för säkerhets skull.

Faktum är att jag blev rätt nöjd. Policies kanske inte är så dumma ändå – i alla fall om de är för klimatets bästa.

Här kan du läsa Breakits resepolicy (kopiera den gärna och anpassa den till er verksamhet!).

3. Klimatsmarta resor till och från jobbet

Slutligen skulle sista punkten checkas av – den om att hjälpa medarbetarna att resa klimatsmart till och från jobbet.

Kartläggningen visade som sagt att det här inte var en stor fråga för oss. Alla (utom gamla versionen av Camilla då) reser kollektivt eller går/cyklar.

För att ändå göra något lovade jag att vi ska fixa till duschen i vårt badrum på kontoret och ordna med förvaringsmöjligheter för träningskläder och cykelhjälm. Det kan ju till exempel göra att fler vill cykla eller jogga. För enkelhetens skull tog jag med ett stycke om detta sist i vår resepolicy.

Min summering

Vad har jag då att säga om första veckan med Breakit Impact Challenge? Hittills har det gått riktigt bra! Låt mig summera:

Tidsåtgång: 4 timmar (skriva och skicka ut kartläggningen, fixa resepolicyn och informera om den). Men då är jag också van att arbeta i enkätverktyg och att skriva, så det kan nog ta längre tid för någon annan.

Impact: 2 av 5. Eftersom Breakit redan låg så bra till är det kanske inte här vi gör störst skillnad. Färre flygresor och mitt Uber-förbud drar dock upp poängen.

Nöjda medarbetare: 4 av 5. Glädjen hade kanske kunnat bli större över subventionerade SL-kort och elcykel, men en vanlig cykel till Breakit smällde också högt.

Svårighetsgrad: 2 av 5. Jag tror att kommande veckor blir desto mer utmanande. Nästa vecka får ni läsa om hur det går för min kollega Stefan Lundell när han ska göra Breakits kontor mer hållbart!

Frågor i Breakits rese-kartläggning
  • Hur ofta har du flugit det senaste året på Breakit?
  • (Om minst en gång): Vart flög du?
  • Hur ofta åker du taxi i jobbet på Breakit?
  • Hur tar du dig till och från jobbet?
  • Vad skulle Breakit kunna göra för att uppmuntra dig att åka mer klimatsmart till och från jobbet?
  • Vad skulle Breakit kunna göra för att du eller dina kollegor skulle ta dig/oss mer klimatsmart till och från möten eller intervjuer?
  • Har du någon annan feedback vad gäller just resor, där vi på Breakit kan bli mer klimatsmarta? Alla tips är välkomna!

 

Läs fler artiklar
LÄS MER