Rekordsvag krona påverkar e-handlarna "Har fått justera upp priserna"

Babyshop Footway e-handel
Rekordsvag krona påverkar e-handlarna "Har fått justera upp priserna"

Partykungens vd Joel Svensson. Foto: TT/Pressbild

Caroline Englund

Reporter

Kronan är på en nivå som inte setts sen finanskrisen. Det påverkar Sveriges e-handlare – på olika sätt.

I dag kostar 1 euro 10,79 svenska kronor och 1 dollar kostar 9,65 svenska kronor. Sedan årsskiftet har kronan försvagats med cirka 5,8 procent mot euron och 8,4 procent mot dollarn. Det innebär att kronan ligger på en nivå som inte setts sedan finanskrisen.

Breakit har gjort en rundringning bland några av Sveriges största e-handlare och de märker av raset på olika sätt. 

“Vi påverkas i allra högsta grad eftersom i princip alla varor vi säljer på prylsajten Partykungen är importerade och betalade i en utländsk valuta. Vi har fått justera upp våra svenska priser för att bibehålla en vettig marginal på det vi säljer inom Sverige”, säger vd Joel Svensson till Breakit.

Däremot gynnas Partykungens försäljning till grannländerna Norge, Danmark och Finland.

“Där bidrar den svaga kronan till att vi får mer betalt för de varor vi säljer. Exempelvis är vår bruttovinst i Danmark hela 63 procent att jämföra med Sverige där vi ligger på cirka 56 procent. Ungefär 30 procent av vår försäljning går på export”, säger Joel Svensson.

Partykungen omsatte cirka 190 miljoner 2017.

En annan stor e-handelsaktör som märkt av valutaeffekten är Babyshop, som 2017 omsatte 835 miljoner kronor.

“För vår del är det positivt. Vi har mycket kostnader i Sverige och säljer mycket utomlands”, säger Marcus Tagesson, vd för Babyshop till Breakit.

Han förklarar att många av de varumärken Babyshop köper in är baserade i Sverige. Bolaget har också lagret i Sverige vilket innebär att kostnaderna för det blir lägre på grund av den svaga kronan.

Skobolaget Footways vd Daniel Mülbach säger till Breakit att de inte påverkas något större eftersom de köper en hel del varor i kronor och säljer i euro.

“Det är ganska neutralt för oss faktiskt men generellt sett är det läskigt när valutorna går upp och ner. De bolag som bara säljer på den svenska marknaden borde få problem”, säger han.

Footway omsatte drygt 500 miljoner 2017.

Breakit har också varit i kontakt med Pingis Hadenius som är vd för Löwengrip Beauty som omsatte 47 miljoner 2017. Hon säger till Breakit att att vissa komponenter, som förpackningar och råvaror, har ökat i pris men att tillverkningen sker i Sverige vilket gynnar bolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER