Tåggruppen gör succé på Facebook – här är grundarnas bästa tips

tågsemester.nu Hållbarhet
Tåggruppen gör succé på Facebook – här är grundarnas bästa tips

Towe Boström

Reporter

"Vi gör det här äkta och det tror jag är viktigt. Greenwash håller inte", säger Susanna Elfors som står bakom Facebookgruppen Tågsemester.

I samband med att klimatdebatten fortsätter att växa och flygskammen breder ut sig ökar intresset för miljövänligare transportmedel – som tåget.

Det framåt tydligt i Facebook-gruppen ”Tågsemester”, där medlemmarna delar tips och information om just tågresor. Gruppen drog igång 2014, och efter en relativt långsam startsträcka, har intresset exploderat och medlemsantalet ökat till 85.000 medlemmar.  

På Breakits event "Travel tech" berättade Tågsemesters grundare Susanna Elfors och Andreas Sidkvist att tillväxten håller i sig. 

"Vi växer med ungefär 10.000 medlemmar i månaden. Det finns ett underskott på kunskap om hur man reser med tåg idag, många har tagit flyget för att det varit enklare och billigare", säger Andreas Sidkvist.   

Men vad ligger bakom engagemanget då? Och hur håller man igång en Facebookgrupp? Vi bad duon att dela några av sina bästa tips. 

Hitta något som är tydligt och engagerar 

"Det måste vara något som folk är intresserade av och brinner för", säger Susanna Elfors 

"Gruppen är konkret när man vill ha reda på något".

Ta vara på kunskaperna hos följarna

"Den kollektiva intelligensen är ofta överlägsen enskilda personers, det finns alltid någon som kan svara. Lyckas man få så många människor med samma intresse kan man väldigt snabbt få engagemang", säger Susanna Elfors. 

Fyll ett behov

"Det här är ett behov som uppstått när fler blir medvetna om klimatförändringarna och känner sig skrämda. Det finns ett kunskapsglapp, och i dag finns bara ett par tågbokningresebyråer som är helt överbelastade", säger Andreas Sidkvist. 

Moderera – och medla

"Man måste försöka undvika konflikter. Det finns exempelvis en konflikt mellan dem som är klimatvänner och dem som gillar att åka tåg. De råkar i luven på varandra men samtidigt hjälper de varandra", säger Susanna Elfors. 

Lev som du lär

"Vi är inte PR-konsulter som bara gör en grej och hittar influencers och själva flyger. Vi flyger inte och har levt med det här. Vi gör det här äkta och det tror jag är viktigt. Greenwash håller inte", säger Susanna Elfors. 

Duon även dragit igång sajten tågsemester.nu som utöver inspiration ska göra det lättare att boka tågbiljetter och samla info.

"Där samarbetar vi gärna med techbolag eller andra som vill hjälpa till och hitta lösningar", säger Andreas Sidkvist.

Läs fler artiklar
LÄS MER