Sök

Försäljningen rusar för Apotea: "Vi ska omsätta 15 miljarder"

Apotea

Pär Svärdson Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Pär Svärdsons resa med Apotea har bara börjat.

På tisdagsmorgonen gick Apotea ut med sina försäljningssiffror för det första kvartalet. Nätapoteket är fortfarande ett privat bolag men med en relativt spridd ägarkrets. När den typen av bolag börjar redovisa ekonomisk data på kvartalsbasis brukar det tolkas som att företagets ägare sneglar mot en börsnotering.

Redovisningen vässas och bolaget marknadsförs indirekt mot nya potentiella investerare när siffrorna görs publika. Men denna tolkning ska inte göras i fallet Apotea försäkrar grundaren och vdn Pär Svärdson.

“Jag förstår att det går att se det så men vi ska inte gå på börsen i närtid. På sikt ska man aldrig stänga några dörrar men idag har vi inget kapitalbehov, vi är lönsamma och vi grundare som kontrollerar mer än 50 procent av bolaget vill inte sälja”, säger Pär Svärdson.

Istället motiverar han offentliggörandet av kvartalssiffrorna med att bolaget börjar bli så stort att det är relevant att bjuda på den insynen publikt – och att det är bra marknadsföring:

“Vi släpper siffrorna för att du som journalist ska ringa”, säger Pär Svärdson med ett skratt.

Och onekligen finns det ett visst nyhetsvärde i den ekonomiska rapporteringen som Apotea nu släpper. Tillväxten är fortsatt mycket stark – omsättningen växte med 33 procent till 626 miljoner kronor under det först kvartalet. Även i april var omsättningstillväxten 33 procent jämfört med samma period förra året och omsättningen blev 216 miljoner kronor.

“Vi växer enligt vår plan. Förra året omsatte vi 2 miljarder och gjorde ett resultat på 40 miljoner kronor. I år ska vi sälja för 2,7 miljarder och förbättra rörelsemarginalen till 3 till 5 procent”, säger Pär Svärdson.

Men det är ändå bara början för Apoteas tillväxtresa – i alla fall om man får tro Pär Svärdson. Målet är att bli Sveriges största apoteksbolag. I dag innehar statliga Apoteket AB den positionen med en omsättning på 20 miljarder kronor.

“Det rimliga är väl att vi möts lite på vägen så när vi är störst i Sverige kommer vi omsätta runt 15 miljarder kronor. Det är vårt mål just nu”, säger Pär Svärdson.

Enligt Pär Svärdson har Apotea över 50 procents marknadsandel av apoteksförsäljningen på nätet. Idag går nästan 8 procent av all läkemedelsförsäljning online. Pär Svärdson räknar med att andelen kommer att öka kraftigt de närmaste åren.

“Tittar du på bokmarknaden så ligger andelen på 60 procent och då tror jag läkemedel är bättre lämpat för nätet än böcker. Det är väl ingen som tycker det är någon fantastisk upplevelse att köpa alvedon på ett apotek men att gå i en bokhandel adderar ju något till köpupplevelsen”, säger han och fortsätter:

“På 10 år sikt tror jag att onlineförsäljningen står för minst hälften av totalmarknaden när det gäller läkemedel. Då talar vi om en marknad på 60 miljarder kronor och där ska vi ha en rejäl andel”.

Läs mer