Sök

Så mycket ökade spelreklamen – Cherry köper mest

Svenska SpelKindrednätkasino

Gunnar Lind, vd på Cherry. Foto: Istockphoto.com / Press

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Kraftig ökning.

Reklamen för spel har ökat kraftigt i Sverige sedan det nya systemet med spellicenser infördes vid årsskiftet.

Under årets första kvartal ökade de tio största spelbolagen sina samlade reklaminvesteringar med nästan 40 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, enligt en sammanställning av Sifo som refereras av Dagens Media.

Mest köpte Cherry, som under kvartalet lade 317 miljoner kronor på spelreklam - en ökning med drygt 5 procent. Tvåa bland reklamköparna var Kindred med 313 miljoner kronor (plus 38,5 procent) och trea Svenska Spel med 217 miljoner kronor (plus 134 procent).

Fyra och femma bland reklamköparna var Global Gaming, som investerade 101 miljoner kronor, och ATG, som lade 93 miljoner kronor på reklam.

Den 24 april meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att regeringen har gett i uppdrag till Spelmarknadsutredningen att ta fram åtgärder för att begränsa spelreklamens omfattning och innehåll.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020.

Läs mer