Sök

Bilspanarna

Har hans Tesla rullat längst i Sverige? "Kört över 100.000 mil om tre år"

TeslaElbilarTransport

Taxiåkaren Azad Hassans elbil har troligen kört längst i landet.

Robin Flodén

Robin Flodén

Skribent: Bilspanarna

Så bra klarar sig Teslas batteri efter 13 varv runt jorden.

Artikeln är en återpublicering. Under sommaren publicerar vi några texter som vi tycker är värda att uppmärksamma igen. Artikeln publicerades ursprungligen den 11 maj 2019

Den här texten är en del av artikelserien “Bilspanarna". Artiklarna skrivs av bilälskarna Tomas Schultz, som till vardags arbetar på Schibsted Media Group, och Robin Flodén, som arbetar på publicisthuset Leeads (transparens: Leeads är en partner till Breakit). Artiklarna har ingen koppling till duons vardagsjobb.

Att göra en insats för miljön och sänka resekostnaderna är ofta viktiga anledningar för den som köper en elbil. Men hur länge håller en elbil egentligen?

Elon Musk har själv twittrat om att Tesla Model 3:s kaross är designad för att hålla i 160.000 mil. Batteriet ska i sin tur hålla mellan 48.000 – 80.000 mil.

Det kan jämföras med bensinbilar som vanligtvis brukar strula efter 20.000 –30.000 mil.

Så hur mår då batteriet i en Tesla efter 54.000 mil körda i ett ruggigt land som Sverige? Det kan taxiåkaren Azad Hassan, ägaren till den elbil som troligen kört längst i landet, berätta.

“Enligt min uppskattning har batteriet bara tappat runt 15 procent av kapaciteten. Det tycker jag är mer än godkänt för en bil som har rullat så pass långt”, säger han.

13 varv runt jorden

Totalt har Azad Hassan bil rullat över 13 varv runt jordklotet. Men den kommer rulla betydligt längre. Han planerar nämligen att ha bilen i trafik i ytterligare tre år innan den ska pensioneras.

“Våra taxibilar får maximalt vara i trafik i sex år och jag har tänkt att bilen ska rulla hela perioden, vilket gör att den kommer ha kört över 100.000 mil om ytterligare tre år. De har blivit ett stående skämt på åkeriet att Elon Musk kanske vill köpa tillbaka bilen om vi har Teslan som rullat längst i hela världen”, säger Azad Hassan med ett leende på läpparna.

Orsaken till att Azad Hassan valde att köpa in just en elbil grundade sig i att han ville sänka kostnaderna för drivmedel, samt göra en insats för klimatet.

“Det som dock fortfarande är utmaningen för elbilar är det höga inköpspriset, men där börjar det hända en hel del på marknaden med nya spännande modeller i fler prisklasser”, säger Azad Hassan.

Bara 2 procent är elbilar

Just inköpspriset och utbudet på nya elbilar har enligt de flesta bedömare bromsat försäljningen. 2018 utgjordes endast 2,0 procent (1,1 procent 2017) av den totala personbilsförsäljningen av rena elbilar, enligt Bil Swedens statistik.

Men med Azad Hannas rekord-Tesla i bakhuvudet bör åtminstone livslängden på elbilarns batterier knappast vara en anledning till oro för presumtiva elbilskunder.

Som taxiåkare finns det dessutom studier som pekar på att det är mer lönsamt att köra taxi med en elbil än en traditionell bil som körs på bensin eller diesel. Trots att en Tesla kostar dubbelt så mycket att köpa in.

Detta, bland annat, eftersom att elbilarna kan rulla längre och rullar billigare, enligt KTH-studien.

Känns fräsch

Så hur känns då en Tesla som kört 54000 mil?

Efter att ha pratat med Azad Hassan hoppar vi in för en provtur. Vid första anblick kan man inte ana att bilen faktiskt har gått så pass långt som mätaren säger. Karossen skramlar ingenting och inredningen känns fortfarande fräsch, vilket sällan brukar vara fallet för en fossilbil med samma miltal på mätaren.

Hur den mår om tre år – då Azad Hassan tror sig ha kört över 100.000 mil – ska bli intressant att se.

Om Bilspanarna

Skribenterna Tomas Schultz och Robin Flodén är två hårt arbetande småbarnsföräldrar i Stockholm som älskar bilar, men lever med ständig diesel- och batteriångest. Båda kör dieselbil idag och men är nyfikna på den elektrifierade världen.

Läs mer