Rebtel vill utmana Klarna i USA – värvar Lotta Onajin

Rebtel

Lotta Onajin värvas till Rebtel. Foto: August Berg

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

"Otroligt glad".

Rebtel började som en app som gör att det blir billigare att ringa internationella samtal. De har sedan dess utvecklat sin affärsmodell och byggt ett system för att skicka pengar mellan länder. I dag har bolaget över en miljon betalande kunder. 

Sedan fyra år tillbaka har man helt ställt om till att sikta in sig på de behov som migranter har.

Nu riktar man in sig på migrantmålgruppen i USA och rekryterar Lotta Onajin till en nyinrättad roll som "Chief of Story". Hon tar också plats i bolagets ledningsgrupp. 

"Jag är otroligt glad att få ansluta till Rebtel i ett för bolaget så intensivt och spännande skede," säger hon i ett pressmeddelande.

Hon kommer närmast från en roll som vd för PR-byrån Edelman Deportivo och har innan dess varit marknadschef för både Tele2 Sverige och Comviq.

"Lottas erfarenhet att bygga, lansera och förvalta starka konsumentvarumärken i kombination med hennes personliga egenskaper är en perfekt match med våra behov när vi fortsätter växa och under 2019 lanserar vårt erbjudande i USA för bank- och betaltjänster och tar första kliven som fintechbolag," säger Rebtels vd Magnus Larsson. 

Bolaget omsatte över 950 miljoner kronor förra året och har 120 anställda i Stockholm och Texas.

Läs mer