Sök

Efter miljardaffären – nu ska Qlik-profilen ta Frisq ut i världen

FrisqHälsa

Lars Björk.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Efter att ha cashat in på miljardförsäljningen av Qlik tar sig Lars Björk an en ny utmaning – att etablera hälsobolaget Frisq i USA.

Den svenska hälsostartupen Frisq har stora visioner om att förbättra vården såväl på hemmaplan som internationellt. Därför utvecklar de digitala lösningar som ska göra det lättare för patienter att kommunicera med vården och hålla koll på sina behandlingar. Det kan exempelvis handla om information kring aktiviteter eller läkemedel, och infon kan sedan delas med andra vårdgivare för att underlätta i vårdkedjan. 

Frisq har tagit in hundratals miljoner kronor i riskkapital och noterades på First North för tre år sedan. I styrelsen hittar vi såväl tidigare socialminister Göran Hägglund som Lundabolaget Qliks tidigare vd Lars Björk. 

Det är Lars Björk som kommer att hålla i tyglarna när Frisq nu meddelar att de påbörjar en expansion i USA. Lars Björk är välkänd för att ha byggt upp analysbolaget Qlik till ett miljardbolag, som såldes till amerikanska Thoma Bravo under 2016. Affären gick loss på 25 miljarder kronor och ska ha gett Lars Björk runt en kvarts miljard kronor

Nu ska techprofilen hjälpa Frisq att ta sig an den lukrativa amerikanska hälsosektorn. 

“Det handlar om att etablera team med ledare på plats, folk som säljer och implementerar, och sedan bygger man på därifrån”, säger Lars Björk.

Han berättar att samtal pågår med potentiella kunder och vill inte ge några konkreta prognoser för tillväxten, men konstaterar att behovet av tjänsterna är stort i USA.

“Man kan göra en väldigt enkel bedömning. Marknaden är säkert 40 gånger större än i Sverige.”

Lars Björk säger att potentialen i Frisq lockar honom och planen är att fortsätta växa på strategiska marknader. 

“Det är ingen som väljer Europa på en gång. Man ska nog välja länder och regioner att etablera sig i. Annars blir det ingenting någonstans för att du har för lite resurser för det.”

Han ser flera likheter mellan Frisq och resan med Qlik.

“Det vi såg på Qlik under många år, även om konkurrenter fanns, var att det fanns ett enormt behov som inte var täckt. Samma ser man här.”

Lars Björk är sedan tidigare engagerad i flera startups och har bland annat investerat i säkerhetsappen Allone. Han konstaterar att det finns en gemensam nämnare i alla satsningar. 

“Alla behandlar på något sätt data eller användardata.”

För 2017 omsatte Frisq AB runt 750.000 kronor och backade 21 miljoner kronor. Frisq Holding omsatte närmare 1 miljon kronor och backade närmare 25 miljoner kronor. 

Läs mer