Därför växer Footway i raketfart – “Har gått otroligt bra”

Footway e-handel
Därför växer Footway i raketfart – “Har gått otroligt bra”

Daniel Mühlbach, vd Footway.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Footway ökade omsättningen med 78 procent första kvartalet.

Omsättningen formligen rusar i den digitala skohandlaren Footway. I kvartalsrapporten, som släpptes på tisdagsmorgonen, framgår det att försäljningen ökade med 78,4 procent och hamnade på 187 miljoner kronor.

Bakom omsättningslyftet ligger ett omfattande arbete som Footway gjort för att förenkla för kunderna, uppger bolaget. Footway har initierat och genomför inte mindre än 50 så kallade "förenklingsprojekt".

“Det har gått otroligt bra med alla de här förenklingarna. Exempelvis har vi implementerat 365 dagars returrätt på alla marknader och med hjälp av AI minskat behovet av produktinformation från våra leverantörer”, kommenterar grundaren och vdn Daniel Mühlbach.

Det första kvartalet förra året var samtidigt ovanligt svagt för hela skobranschen vilket också är en förklaring till att det senaste kvartalet blev ovanligt starkt för Footway.

“Jag tror att det generellt går mycket bättre för branschen under det här kvartalet. Vi har i alla fall haft ett väldigt bra tryck”, säger Daniel Mühlbach.

Rörelseresultat blev dock negativt under kvartalet och slutade på minus 5,2 miljoner (minus 6,5 miljoner kronor samma period 2018).

“Det är alltid mycket kostnader första kvartalet då vi måste hantera mycket inköp inför vårens försäljning. Vi gjorde vinst för helåret 2018 och det kommer vi göra i år också”, säger Daniel Mühlbach.

Läs fler artiklar
LÄS MER