Emanuel Karlsten: "Därför borde vi prata mer om Fortnite"

Epic games Medier
Emanuel Karlsten: "Därför borde vi prata mer om Fortnite"

Emanuel Karlsten

Krönikör

Spelen blir mer sociala – och hotar därmed de traditionella medierna, skriver Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Varför pratar vi inte mer om Fortnite? Sett till tidsslukare är det en av mediernas kanske största konkurrenter just nu. Framför allt för att spelet självt blir allt mer av en social mötesplats, än bara ett "third person shooter"-spel.

Det började i januari. När Netflix gick ut och berättade att deras konkurrenter inte var andra video-streamare, eller produktionsbolag – utan Fortnite.

I en rapport skrev de: “Vi konkurrerar med (och tappar mot) Fortnite snarare än HBO”.

Senare under året började artister uppträda i den digitala spelmiljön. DJ:n och producenten Marshmello framträdde på scen inuti spelet, något som sågs av tio miljoner – spelets största framgång någonsin.

Det här ställer saker på ända. Dels utifrån vad en plattform och ett medie är, men också vem som äger framtidens plattformar. Hittills har vi begränsat oss till att se renodlade sociala medie-sajter som de nya medieplattformarna, men i takt med att spelens sociala dimensioner blir viktigare, skapas också nya scener.

Inte minst är affärsmodellen här viktig. Fortnite är enormt lönsamt. Företaget bakom, Epic games, gjorde en vinst på 3 miljarder dollar 2018, mycket tack vare Fortnite – ett spel som är gratis att använda, men som säljer en slags digital “merch” till användarna.

Det är som att “second life”-plattformen återvänder – fast nu med spelets relevans.

Så vad innebär det framåt?

Det analyserar vi i veckans Mediepodden som du hör här:

 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER