Sök

Stefan Lundell:

"Krismötet med Klarna-grundaren kunde slutat hur som helst"

Norrsken FoundationLundells vecka

Stefan Lundell och Niklas Adalberth.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell snor friskt från Niklas Adalberth.

Det hade varit några smått kaotiska dagar men nu satt vi där till slut. Jag, Norrskens grundare Niklas Adalberth, hans vd Erik Engellau-Nilsson och min kollega Camilla Björkman.

Redan i början av året hade vi på Breakit börjat planera för “Projekt X”. Det var så vi internt kallade den största redaktionella satsningen i Breakits historia (vi har i och för sig bara funnits i fyra år, men ändå!).

Idén var att tillsammans med alla Breakits läsare göra något som på riktigt gjorde världen bättre. Jag fattar att det kanske låter både storslaget och pretentiöst men det tar jag. För ambitionen var verkligen att åstadkomma förändring på riktigt.

Vi kände att vi hade något riktigt bra på gång. Planeringen fortskred och vi blev allt mer exalterade. Det var ungefär då jag ringde Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson för att berätta om idén och förhoppningsvis få Norrsken med på tåget. Men istället gick luften helt ur mig. I alla fall tillfälligt.

Jag ska inte trötta ut er med några detaljer men i korthet visade det sig att Norrsken jobbade med ett upplägg som var snarlikt vårt eget.

Det var därför jag och Camilla nu satt i krismöte på Norrsken tillsammans med Erik Engellau-Nilsson och Niklas Adalberth. Eller, “krismöte” är väl att tala lite väl mycket i rubriker, men det är en yrkesskada.

Och “krismötet” visade sig bli i högsta grad konstruktivt. Niklas Adalberth och Erik Engellau bjöd frikostigt på sina tankar. Tankar som vi girigt roffade åt oss och graderade upp vår ursprungliga idé med.

Efter en knapp timme var vi överens. Istället för att konkurrera så skulle vi så klart samarbeta. Det blev grunden för Breakit Impact Challenge som vi lanserade med buller och bång igår. Spana in alla detaljer här.

Hittills har vi med oss över 100 bolag – har du inte redan anmält ert företag gör det här.

Trevlig helg!

Veckans tyngsta credd: Torsten Wahlqvist Grubbström. Igår refererade och länkade i princip alla Sveriges tyngsta mediebolag till oss – DN, Sveriges Radio, SVT, Aftonbladet, Expressen och så vidare. Så klart kul att få en sådan uppskattning efter det här avslöjandet. Men dessa tungviktare i all ära – själv blev jag ännu mer hedrad över den credd som 9-årige Torsten Wahlqvist Grubbström gav oss på torsdagskvällen. Via sin blogg gav han oss denna underbara push. Hela redaktionen blev genuint glada, tack Torsten!

Veckans segaste: Ardalan Shekarabi. Jag har all respekt för att den politiska beslutsprocessen måste ha sin gång, men att det ska behöva ta två år att förbjuda kasinoreklam är ju löjligt. Men, det är tydligen så lång tid som civilministern Ardalan Shekarabi anser att det ska ta att genomföra lagändringen. Öka takten, Shekarabi!

Veckans guldägg: Ninja Casino. Igår kväll prisades årets bästa reklamkampanjer på den prestigefyllda Guldägget-galan. En av Sveriges största annonsörer, Ninja Casino, kammade dock noll på tävlingen. Men själv måste jag erkänna att jag verkligen gillar deras senaste grepp att driva med kritikerna av spelreklamen och på eget bevåg utlyst en ”Reklampaus”. Ett budskap som de nu pumpar ut i alla sina reklamkanaler.

Veckans dubbla känslor: Erik Wisterberg. Min reporterkollega Erik Wisterberg älskar verkligen att vara först med tunga nyheter, men när han igår breakade att JC går i konkurs var det ändå med kluvna känslor. Inte bara för att det såklart alltid är trist när bolag tvingas stänga ner utan också för att han själv har en speciell relation till just JC. Hade det inte varit för JC så hade sannolikt inte träffat sin nuvarande fru. Det var nämligen som jeanssäljare på JC som han mötte sin stora kärlek.

Läs mer