Sök

Reklamen kan förbjudas – SPER: "Vi har gått långt"

nätkasino

Foto: IstockphotosPress/Frida Anderberg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Jag tycker inte att vi misslyckades", säger Jenny Nilzon, vd på spelbranschens riksorganisation till SR.

Diskussionerna om aggressiv spelreklam har gått het sedan den nya spellagen trädde i kraft i början av året. Civilminister Ardalan Shekarabi har flaggat för hårdare krav och kallade till presskonferens under onsdagen. I samband med det meddelade ministern att regeringen ska ge Spelmarknadsutredningen uppdraget att undersöka vilka åtgärder som kan krävas för att begränsa marknadsföringen.

Branschen har tidigare kommit med egna förslag på självreglering, men det har inte fallit ministern i smaken, och nu utesluter han inte ett totalförbud mot reklam.

Här kan ni läsa mer om vad som sades under presskonferensen.

Reaktionerna har varit blandade. En av de personer som uttalat sig är Jenny Nilzon, vd på spelbranschens riksorganisation (SPER). Hon säger till Sveriges Radio att hon välkomnar den nya utredningen, men menar att branschens förslag behöver tid för att få effekt.

”Vi har gått långt när det gäller innehållet i reklamen. Och det är klart att inte vi som bransch går in och säger att vi förbjuder reklam. Men vi har dragit det så långt vi bara tycker är möjligt just nu”, säger Jenny Nilzon.

Hon menar att branschen tagit fram tydliga riktlinjer, tolkat lagen och försökt beskriva vad som är måttfullt samt att vi inte haft så mycket tid att se effekterna ännu.

”Vi vill verkligen få till ett ökat konsumentskydd och vi tycker också att det är för mycket reklam och ibland innehållet också för aggressivt. Men vi är hoppfulla kring den nya lagstiftningen och kring vår självreglering att det kommer ge effekt på sikt”, säger Jenny Nilzon till SR. 

 

Läs mer