Norrsken: “Vill man vara en del av problemet – eller lösningen?”

Norrsken Foundation Hållbarhet Breakit Impact Challenge
Norrsken: “Vill man vara en del av problemet – eller lösningen?”

Erik Engellau-Nilsson och Niklas Adalberth, Norrsken foundation. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

"Känns fantastiskt kul att vara med".

Nu drar Breakit Impact Challenge igång – med målet att göra näringslivet mer klimatsmart, och på sikt klimatneutralt.

Med som samarbetspartner är Norrsken foundation, Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse som investerar i socialt entreprenörskap.

Enligt Norrsken vd Erik Engellau-Nilsson har näringslivet en stor möjlighet att påverka utvecklingen för planeten.

“Vi tror att den positiva kraften i företagande och entreprenörskap kan vara nyckeln till att lösa de största samhällsutmaningarna, och detta gäller självklart också klimatfrågan”, säger han och fortsätter:

“Vill man som bolag bara vara en del av problemet eller också en del av lösningen? Det här är ett perfekt sätt att visa att man tar frågan på allvar och vill bidra till positiv förändring”.

Finns det något att förlora på en grön omställning?

“Vi tror snarare att medarbetare, kunder och partners kommer att kräva att man är en del av lösningen på klimatproblemet. Dessutom finns det uppenbara direkta vinster med att minska sin klimatpåverkan och energikonsumtion.

Varför ville ni vara med på Breakit Impact Challenge?

“Vi bollade tidigt idéen med att driva en klimatkampanj tillsammans med Breakit och det känns fantastiskt kul att kunna vara med och realisera det”.

En lång rad tunga tech- och riskkapitalbolag har redan sajnat upp sig på utmaningen. Spana in hela listan (som uppdateras kontinuerligt) här.

Läs fler artiklar
LÄS MER