Sök

Acast köper poddbolaget Pippa – dubblar utbudet och satsar på ny målgrupp

AcastPippaUppköp

Leandro Saucedo. Foto: Press/Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Ett naturligt steg för oss som världens ledande podcastföretag", säger Acasts affärsutvecklingschef Leandro Saucedo om förvärvet av Pippa.

Poddplattformen Acast har växt så att det knakar och huserar idag såväl svenska shower som internationella mediejättar som BBC och The Times. Bolaget, som grundades 2014 av Karl Rosander och Måns Ulvestam, har byggt en slags fullserviceplattform för podcasts. Det innebär lösningar som kopplar samman lyssnare, skapare och annonsörer världen över.

I slutet av förra året fyllde Acast på kassan med 300 miljoner kronor från investerare som Första AP-fonden och  Swedbank Roburs fonder Ny Teknik och Fokus Fund. 

Nu är Acast ute och shoppar och tillkännager sitt första förvärv – det amerikanska podcastföretaget Pippa. Bolaget grundades 2016 och erbjuder hosting, statistik och annonsering. I dagsläget distribuerar Pippa poddar från stora aktörer såsom Le Figaro, Nettavisen och på listan av samarbetspartners återfinns Sony och Microsoft.

Genom uppköpet satsar Acast på att nå en större publik, eller rättare sagt fler poddskapare. Plattformen har tidigare riktat sig mot aktörer med många lyssnare, men kommer nu genom Pippa göra det möjligt för vem som helst att kunna starta och tjäna pengar på sin podd.

”Detta förvärv kommer accelerera vår tillväxt och föra Acast framåt i vår strävan att hjälpa podcastkreatörer i alla storlekar och underlätta för dem att få kontakt med lyssnare över hela världen”, säger Ross Adams, vd på Acast.

Köpet innebär även att Acast fördubblar antalet poddar och nu samlar över 7.000 stycken på plattformen. Någon köpesumma är inte offentlig.

Leandro Saucedo, affärsutvecklings- och strategichef på Acast, menar att Acast spelat en viktig roll i att professionalisera branschen och skapa digital mätbarhet i podcasts.

“Att förvärva Pippa är ett naturligt steg för oss som världens ledande podcastföretag", säger Leandro Saucedo.

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander är inte längre operativa i bolaget. De tillkännagav nyligen sina senaste investeringar för Breakit. 

Läs mer