Tourn fortsätter gasa – satsar på mediebyrån Gravel

TournGravelSociala medier

Robin Stenman och Julia Wrede.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Tillsammans bygger vi ett modernt mediehus".

Det snabbväxande annonsnätverket Tourn, som arbetar med influencers, har många järn i elden och driver bland annat Youtube-plattformen Nagato samt dotterbolaget Hubso. 

Nu köper Tourn in sig i den svenska sociala mediebyrån Gravel. Byrån grundades 2016 av Julia Wrede och utgörs i dag av ett 10-tal anställda. Gravel hjälper företag med marknadsföring i sociala medier och arbetar med kampanjer i över 20 länder. 

"Tillsammans bygger vi ett modernt mediehus och Tourn stärker sitt erbjudande genom Gravels paid social, produktion och content management", säger Julia Wrede.

Förvärvet är en del i Tourns strategi att utöka erbjudandet till nya och befintliga kunder. Tourn betalar strax över 300.000 kronor för 51 procent av bolaget där de köper ut delar av den tidigare ägargruppen. Julia Wrede stannar kvar som ägare, och på vd-posten.

"Trots alla våra gemensamma nämnare är vi idag väldigt olika, något jag ser som en otrolig styrka där vi båda kan nyttja våra olikheter för att driva affären framåt," säger Tourns vd Robin Stenman.

I år räknar Gravel med att omsätta 6 miljoner kronor. Tourn listades i sin tur nyligen som ett av de techbolag som växer snabbast.

Läs mer