Stefan Lundell: Qliros ”Klarna-dödare” på väg att lyfta

Klarna Qliro Financial Services e-handel
Stefan Lundell: Qliros ”Klarna-dödare” på väg att lyfta

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Dags för Sebastian Siemiatkowski att ta utmanaren på allvar.

Med facit i hand kan man konstatera att jag både var för tidigt ute och dessutom kraftigt överdrev nyhetens värde.

Redan i april 2014 trumpetade jag nämligen ut att Qliro var på väg att lansera en ”Klarna-dödare”. Det stämde dock att planen var att dra igång en betallösning för e-handlare och tjäna pengar på kreditutlåning till kunderna som handlar.

Men att satsningen skulle innebära slutet för Klarna var dock en smula långsökt. Däremot är det tydligt att Qliros strategi nu på allvar ger avtryck i hårda siffror – och att Klarna säkerligen känner av konkurrensen i alla fall på den svenska marknaden.

Den slutsatsen drar åtminstone jag efter att nu på morgonen läst Qliros färska kvartalsrapport. På ett övergripande plan föll visserligen omsättningen med 11 procent till 640 miljoner kronor och minusresultatet efter skatt på 44,3 miljoner (minus 48,6 miljoner kronor) är fortfarande oroväckande.

Men tittar man på utvecklingen inom Qliro financial services, alltså det som jag kallade för ”Klarna-dödaren”, så ser det betydligt bättre ut.

Här ökar intäkterna med 26 procent till 86 miljoner kronor och rörelseresultatet med hela 295 procent till 14 miljoner kronor. Två detaljer fångar särskilt min uppmärksamhet i rapporten. Båda uppgifterna ser jag som tecken på att Qliros ”Klarna-dödare” (jag måste hitta ett bättre epitet snart…) är på väg att lyfta:

# I rapporten står det att e-handlare ”som inte är en del av Qliro Group” nu står för ungefär hälften av volymerna. Det är ett väldigt bra tecken. Tidigare har i alla fall jag hört flera röster på aktiemarknaden som hävdat att Qliro i princip bara har sina egna bolag (Nelly, CDON) som kunder.

# Inflödet av nya kunder får inte kostnaderna att dra iväg. Under senaste kvartalet ökade intäkterna med 26 procent medan kostnaderna ökade med 17 procent. I rapporten konstaterar Qliro nöjt att det här ”visar affärsmodellens skalbarhet”.

Klarna kommer så klart överleva angreppet från Qliro men det är ändå uppenbart att bolaget fått en ny konkurrent att räkna med.

Läs fler artiklar
LÄS MER