Sök

Kraftig ökning av anmälningar mot Postnord: "Inte positiv utveckling"

Postnord

Postnord får kritik. Foto: Istock/TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Folk är inte glada på Postnord.

Ilskan mot Postnord verkade koka i landet förra året. Var det inte försenade paket så var det borttappad post. Postnord var verkligen företaget som svenskarna älskar att hata.

Förra året ökade också antalet anmälningar mot företaget kraftigt. Till Konsumentverket kom det in 390 anmälningar mot Postnord – en ökning från 82 anmälningar året innan. 

"Det är såklart inte en positiv trend", säger Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord till TT. 

Kinapaketen gav många anmälningar

Även till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, ökade. Antalet anmälningar, inklusive omprövningar landade på 146, upp från 63 året innan. 

"Under en ganska kort period hade vi en stor mängd ärenden då många ville slippa betala avgiften på så kallade Kinapaket", säger beredningsjuristen Bo Helin.

Han syftar på den avgift som las på de så kallade Kina-paketen som svämmade in över landet under förra året. 

Läs mer