Alternativ finansiering – podden hittade ett succérecept

Medier
Alternativ finansiering – podden hittade ett succérecept

Emanuel Karlsten

Krönikör

En av Sveriges största poddar testar en betalmodell! Och slår rekord redan första veckan.

Mediepodden handlar denna vecka om betalväggar eller finansieringsmodeller. Dels på grund av hajpen kring poddplattformen Luminary. Sajten och appen låter användare lyssna fritt - men om du betalar slipper du reklam. En modell som till exempel Spotify testat med stor framgång. Och just denna vecka finns också ett särskilt framgångsrikt exempel i Sverige.

Den mycket populära podden Spår har släppt en ny säsong, med ett avsnitt i veckan. Men för den ivriga finns denna gång ett alternativ: Betala så får du alla avsnitt på en gång!

Till Mediepodden berättar Spårs skapare Anton Berg att betalalternativet slagit rekord för poddplattformen Acast, men vill inte definiera närmare vad det betyder.

I Podden berättar han också varför han tror marknaden är redo för betalväggspoddar.

Vi pratar också om att Dagens nyheter släppt sajten fri för unga inför EU-valet - men bara om ungdomarna registrerar sig på sajten. Både Olle Lidbom och jag kritiserar. Varför låtsas DN att de nu är demokratibärande, när de resten av året låser läsarna ute? Och varför är det ännu inget svenskt medie som testat det Guardian gör - låta sajten vara öppen, men starta en medlemsfinansierad modell? Guardian berättade i veckan att de nu siktar på att få 2 miljoner medlemmar för att hålla deras sajt öppen och tillgänglig för alla.

Och så pratar vi crowdfunding via Patreon, efter att undertecknad själv startat ett sådant försök. Och om tingsrätten som fällde en podd - och sedan begick samma brott själva.

Allt i veckans Mediepodden.

Läs fler artiklar
LÄS MER