Sök

Scandinavian Man satsar på e-handel – backas av Wellstreet

Scandinavian Mane-handel

Jessica Dick från Wellstreet, Jonas Bergström, Konrad Olsson, Jaakko Hartikainen från Tieto samt Mikael Wintzell, Wellstreet. Foto: Fredrik Andersson Andersson

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Ny satsning ska sätta svenska klassiker på kartan.

Scandinavian Man startades för två år sedan med målsättning att hjälpa skandinaviska livsstils- och modevarumärken att nå ut i världen. Bolaget arbetar bland annat med ett magasin, en digital plattform och olika typer av event.  

Bakom satsningen står Konrad Olsson, tidigare chefredaktör för Plaza Magazine, tillsammans med Jonas Bergström som bland annat drivit Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm.

Duon såg hur medielandskapet förändrades och hur varumärken hade behov av en ny typ av plattform. Idag tjänar Scandinavian Man pengar på att arbeta med kända varumärken som Filippa K, Tiger of Sweden, Haglöfs och Volvo. 

”Under de senaste två åren har vi jobbat tillsammans med varumärkena genom innehåll, vår redaktionella plattform och tidning. Men även genom olika lanseringar, aktivering och samarbeten med modeveckor och modemässor världen över”, berättar Konrad Olsson.

Nu tar Scandinavian Man in externt kapital för första gången, när Wellstreet investerar fyra miljoner kronor. Pengarna ska användas till att bygga upp en ny e-handelsplattform tillsamman med Wellstreet och IT- bolaget Tieto.  

Det handlar helt enkelt om att integrera den redaktionella plattformen med e-handeln. Tanken är att koppla på fler nordiska varumärken framöver och erbjuda handplockade produkter. 

”Behovet finns hos de skandinaviska varumärkena, både att nå ut med sin varumärkesbyggande berättelse och att sälja sina produkter”, säger Jonas Bergström och fortsätter: 

”Vi drar ingen gräns mellan e-handeln och innehållet, vi ser det som en del av en och samma plattform". 

Scandinavian Man har visat svarta siffror sedan starten och räknar med att omsätta 16 miljoner kronor i år, för att öka till 30 miljoner kronor år 2020. Idag består bolaget av åtta medarbetare och planen är att dubbla personalstyrkan inom 18 månader. 

Målsättningen med den nya satsningen är att ta en stark position och utgöra en motvikt mot den mer traditionella e-handel där allt fokus ligger på produkt, distribution och logistik.

”Vi kommer alltid att ha det senaste och vi kommer inte att ligga på eget lager. Det är en marketplace där vi skapar kundupplevelsen, när man köper produkten skickas den direkt från de olika leverantörerna”, säger Konrad Olsson. 

Duon förklarar att plattformen inte kräver några större integrationskostnader och att tekniken gör det lätt för varumärken att kopplas på e-handeln. Planen är att lansera marknadsplatsen i sommar och den kommer inledningsvis att vara tillgänglig i åtta länder.  

Läs mer