Sök

Tictail rekryterar Donna Hanafi och Lina Enqvist till chefsroller

TictailSchibsted

F.v. Donna Hanafi och Lina Enqvist. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu blir Donna Hanafi chef för användarupplevelsen på e-handelsbolaget Tictail. Samtidigt rekryteras Lina Enqvist till rollen som chef för bolagets internationella expansion.

Efter mindre än två år på startupen Mentimeter byter Donna Hanafi bolag. I stället tar hon sig an jobbet som “head of customer satisfaction” på e-handelsplattformen Tictail.

“Det känns fantastiskt roligt! Just den här rollen och att få jobba för Tictail känns nästan för bra för att vara sant för mig. Det känns helt rätt att jag går tillbaka till min kärna, att få jobba med användarupplevelser”, säger Donna Hanafi.

Befattningen är ny i bolaget, som tog in 190 miljoner kronor i riskkapital tidigare i år.

Ansvarig för själva expansionen blir Lina Enqvist, som tidigare har jobbat för flera av mediekoncernen Schibsteds Blocket-kloner i Europa.

“Tictail har en grym produkt, ett aktivt grundarteam och drivna människor. Det var det viktigaste för mig, men också utmaningen att få Tictail att bli en fullt ut internationaliserad produkt.”, säger Lina Enqvist.

Hon kommer att jobba tätt med Donna Hanafi för att anpassa Tictails e-handelsplattform till fler marknader.

“I och med att Tictail ska kännas som en lokal produkt så måste vi även tänka på hur användarupplevelsen anpassas till olika marknader. Jag kommer jobba för att bolaget från ett strategiskt perspektiv ska stärka användarupplevelsen på ett datadrivet sätt. Det gäller både butikskunder och deras kunder”, säger Donna Hanafi.

Innan hon började på Tictail var marknads- och tillväxtchef på startupen Mentimeter som gör en opinionsmätningsapp för möten och föreläsningar.

“Mitt team idag är lika stort som hela Mentimeter var totalt, det i sig är en omställning. Nu ska jag sätta mig in i vad alla olika team gör och illustrera hur kundupplevelsen är genom hela produkten”, säger Donna Hanafi.

Läs mer