Sök

Sökannonser i App Store har kommit till Sverige – förändrar allt

GoogleAppleAppar

Tim Cook är vd för Apple, som äger marknadsplatsen App Store. Foto: AP samt skärmdumpar.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Apple vill tjäna mer pengar på App Store. Breakit reder ut vad det innebär det för företag – och konsumenter.

Min dotter, 6 år, skrattade åt mig när jag erkände mitt misstag.

"Jag laddade ned fel app", sade jag skamset.

"Va, skärp dig pappa", sade min dotter som var ivrig att komma iväg till leksaksaffären. 

Vi stod på en parkeringsplats i en annan stad, och trixade för att lyckas betala. Jag gjorde som skylten sade och sökte på "Mobil park" i App Store. Sen laddade jag ned den app som dök upp i topp. Så har jag installerat appar sen jag fick min första Iphone 2009. Det har funkat fint.

Men nu, tio år senare, är den tiden förbi.

Istället för att visa appen "Mobil park" längst upp, så serverade App Store konkurrenten "SMS Park".

Det hela var smått störande för mig som privatperson.

Men uppenbarelsen på parkeringsplatsen har, i vart fall på Apple-språk, potential att förändra allt.

 

Gör som Google – tar betalt för sökträffar

Google har som bekant byggt ett helt imperium sökordsannonser på det öppna internet. 2016 började Apple göra samma sak, fast i App Store. De införde möjligheten att köpa sig till topplaceringen när du söker efter specifika appar.

Till en början gick detta bara på andra sidan Atlanten. Men steg för steg har Apple utökat sökannonserna – och nu har bolagets nya sätt att tjäna pengar kommit till Sverige.

"Det lanserades i Sverige för två veckor sedan", uppger Apple för Breakit.

Denna nyhet har hittills gått under radarn. Men den är värd att studera närmare.

Nya App Store – hot eller möjlighet?

Ur ett konsumentperspektiv framstår Apples drag mest som ett sätt att tjäna mer pengar, på bekostnad av användarnyttan. När jag söker på "Swish" dyker istället shoppingappen "Wish" upp. När Breakit söker på de tio mest populära gratisapparna intar en sponsrad sökträff förstaplatsen hela nio gånger.

För alla företag som har appar som en bärande del av sin affärsmodell är nyheten både en möjlighet och ett hot.

Dels kan den som har råd möjlighet att få väldigt många nedladdningar av en app på kort tid, genom att köpa exponering. Härliga nyheter för alla riskkapitaldopade startups och techbolag alltså.

Dels kan Apples drag också vara ett hot, som betyder ökade kostnader.

Den nya funktionen innebär att din värsta konkurrent kan köpa sig till topplaceringen när en användare söker efter just din app. För bolag med snarlika erbjudanden kan det ställa till med problem. Och just nu råder fullt krig om sökorden.

Köper värsta konkurrentens namn

Flera svenska företag har nämligen börjat köpa upp sina konkurrenters namn i App Store. Det gäller exempelvis det svenska elscooterbolaget Voi och nätläkaren Kry.

Baksidan är uppenbar. I värsta fall kan en app hamna helt utanför skärmen när folk söker på dess namn. Det ödet har redan drabbat bildredigeringsappen Afterlight, en av de populäraste betalapparna i den svenska delen av App Store.

Appen syns inte alls, trots att användaren aktivt letar efter just den appen.

Kan innebära ökade kostnader

Man kan ana hur framtiden kommer att se ut. App-utvecklare kan helt enkelt känna sig tvingade att köpa sitt eget namn som sponsrad sökterm i App Store, precis som många varumärken gör i Googles sök. Detta för att inte riskera att användaren går till en konkurrent.

Just nu gör exempelvis Kry och en av de populäraste körkortsapparna just detta.

Breakit har ställt flera frågor till Apple om de nya sökannonserna. Vi kommer att uppdatera artikeln när vi får svar. Vad som står helt klart är att en ny spelplan har uppenbarat sig, som alla app-tillverkare behöver förhålla sig till. 

Läs mer