Sök

Analytikerna svänger – nu tror de på H&M

H&Me-handel

Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Förväntningarna skruvas upp.

Efter ett första kvartal där H&M slog förhandstipsen har analytikerkollektivet nu svängt och tror på ett stigande helårsresultat, i linje med bolagets egen prognos.

Det visar en färsk sammanställning från Infront Data.

Inför rapporten för det första kvartalet pekade estimatsnittet för helåret på ett sjunkande rörelseresultat, på tvärs mot H&M:s egen bedömning att rörelsevinsten 2019 skulle bli bättre än 2018. Men efter att första kvartalets rörelseresultat slagit förväntningarna med 326 miljoner kronor har helårsestimaten i snitt justerats upp med 750 miljoner, vilket är tillräckligt för att 2019 ska överträffa 2018.

Enligt Infront Datas färska konsensus där 16 analytiker bidragit spås H&M nu redovisa en rörelsevinst 2019 på drygt 16 miljarder kronor, jämfört med 2018 års 15,5 miljarder.

Estimaten spretar mellan 14,8 och 17,8 miljarder kronor.

Även förväntningarna vad gäller H&M:s försäljning 2019 har skruvats upp. Analytikerna tror nu på en ökning till 225,3 miljarder kronor. Innan rapporten för det första kvartalet spåddes helåret bjuda på 223,9 miljarder.

Läs mer