Sök

Vionlabs vd kliver ned – inleder internationell expansion

VionlabsStreaming

Marcus Bergström och Arash Pendari. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Techbolaget rekryterar ny vd och sluter samtidigt ett avtal med SF Anytime.

Vionlabs tog nyligen in 30 miljoner kronor i riskkapital från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith Group och Stefan Lennhammer’s Reeda Capital. Då meddelade grundaren att en expansion utanför Norden var planerad och att det främst var det som pengarna skulle användas till. 

Nu har det blivit klart att den expansionen alltså ska ledas av Marcus Bergström. Han har tidigare grundat och drivit företaget Edge Gravity by Ericsson i Silicon Valley. 

“Jag har hela tiden velat ta nästa steg. Men jag har arbetat med Norden som marknad och det är den här marknaden jag kan. Med Marcus Bergström som ny vd får vi kunskapen och nätverket för att ta Vionlabs till den större internationella marknaden”, säger grundaren Arash Pendari som därmed lämnar vd-posten i bolaget.

Vionlabs meddelar också att de skrivit på ett avtal med SF Anytime som kommer att använda deras tjänst för att rekommendera innehåll till användaren. Dessutom har bolaget nu flera pilotprojekt på gång med stora aktörer i USA och Europa och långtgående diskussioner med fler bolag runtom i världen enligt Marcus Bergström.

“Jag är glad över att leda arbetet med att ta Vionlabs från en stigande stjärna inom det här området till en spelare i världsklass inom content discovery som kan leverera teknik till globala kunder inom streaming-tjänster för video och andra tv-bolag”, säger han.

Bolaget har också tagit in Ericssons tidigare mediateknikchef, Giles Wilson för att stärka upp bolaget. 

Vionlabs skruvade om sin verksamhet under 2016 när de slopade streamingtjänsten Vionel, för att istället rikta sin teknik mot företag. Grundaren själv har beskrivit bolagets nya inriktning med hur Discover Weekly-listorna på Spotify fungerar baserat på en underliggande artificiell intelligens.

Tanken är att med hjälp av bild- och ljudanalys skapa ett fingeravtryck baserat på känslor för hur användare upplever film och video. Detta används sedan för att ge bättre rekommendationer.

Arash Pendari kommer att stanna i ledningsgruppen och tar istället en ny roll som creative director och product evangelist.

Läs mer