Sök

Mark Zuckerberg hyllar GDPR

MetaSociala medier

Mark Zuckerberg. Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Facebooks vd tillika medgrundare Mark Zuckerberg önskar att se en ökad reglering av internet.

I ett inlägg på den egna plattformen., som också publicerats på Wall Street Journals ledarsida, skriver Mark Zuckerberg att fler länders myndigheter behöver göra som EU och ta en aktiv roll för att helga privatlivet från kommersiellt missbruk av data.

"Jag tror att det vore bra för internet om fler länder inför regelverk som GDPR", skriver Facebook-grundaren.

Syftet med reglerna är att stärka privatpersoners kontroll över sin egen data och personuppgifter, vilket bland annat har tvingat företag och organisationer att se över hur de hanterar information som de samlar in i sin verksamhet.

Dataexperter som CNBC varit i kontakt med ger dock inte mycket för Facebook-chefens hommager, som inte är de första från techsektorn. Också Tim Cook, Apples toppchef, har uttryckt sitt stöd.

"Genom att fokusera uppmärksamhet på GDPR hoppas nog Zuckerberg på att kunna skydda Facebook från annan lagstiftning och därigenom undvika hela diskussionen om konkurrenslagar och om att bryta upp dessa techgiganters monopolställning", skriver Jennifer Cobbe, koordinator för Förtroende och tech-initiativet vid Cambridge-universitetet i ett mejl till nyhetskanalen.

Sedan den nya dataskyddsförordningen GDPR:s införande i maj riskerar techjättarna skadestånd på upp till 4 procent av den globala omsättningen om reglerna inte följs.

Jennifer Cobbe menar att Facebooks fusion med bildappen Instagram och meddelandetjänsten Whatsapp delvis är ett drag för att motverka risker från lagstiftarnas striktare regler.

"Det är mycket svårare att ta isär alltsammans igen efter att de slagits ihop. Undvikandet av konkurrensmyndigheternas klor verkar vara Facebooks nya strategi".

I en intervju med kanalen sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager att tvångsmedel i form av uppbrytning av de närmast monopolistiska datajättarna, dit också Google, Apple, Twitter, Microsoft och Amazon brukar räknas in, är ett "absolut sista alternativ". Möjligheten har dock vädrats av så väl politikertoppar i EU som av den demokratiske presidentkandidaten Elizabeth Warren, som gjort frågan till en viktig del av kampanjen.

Facebook komprometterades för ett år sedan i en dataskandal, där 87 miljoner användares uppgifter hamnat i händerna på Cambridge Analytica, som använde datan för att påverka politiska val, bland annat när Donald Trump valdes till president 2016.


 

Läs mer