Sök

Wopify vill hjälpa dig att rekrytera utan fördomar – tar in nytt kapital

WopifyRekrytering

Wopifys team. Fahrim Shirinzade i svart på övre raden. Foto: Ellen Guilliams

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Vi siktar på att bli ledande i Europa till år 2023", säger Wopifys vd Fahrim Shirinzade.

Wopify vill erbjuda en smart och fördomsfri rekrytering. Därför har bolaget byggt en app och utvecklat en AI-lösning som hjälper företag att hitta passande medarbetare. 

Wopify, som lanserades i slutet av 2017,  grundades av Fahrim Shirinzade, Jimmy Larsson och Henric Carlsson. Rekryterings-appen backas bland annat av den tidigare hockeystjärnan och affärsängeln Mattias Weinhandl.

I dag har runt 450 företag och 15.000 användare anslutit sig till Wopify som nu fyller på kassan med 1,8 miljoner kronor för att fortsätta expansionen i Sverige. 

"Vi har sett en stor ökning i antalet användare och kunder senaste månaderna, något vi med hjälp av denna investering ska skala upp ordentligt. Men det allra viktigaste i denna runda är kompetensen vi fått in i bolaget inom både tech och sälj", säger Fahrim Shirinzade. 

Bland investerarna återfinns både tidigare och nya ägare, exempelvis Christer Wikman. Han är medgrundare till betalplattformen Devcode Payment som köptes upp av betaljätten Bambora under 2017.

”Många försöker underlätta den (rekryteringen, reds. anm) på olika sätt men jag fastnade mycket för själva matchningen bakom en lyckad rekrytering där Wopify idag anses vara ledande inom området med sin AI-lösning” säger Christer Wikman. 

Wopifys visar aktuella jobbannonser för användarna i appen samt i sociala medier. Det sökande företagets önskemål matchas sedan mot kandidater varpå kontakt kan upprättas. Wopify har även byggt system där företag själva kan skapa, följa och se hur annonserna presterar.

Själva rekryteringsprocessen sköts av AI och Fahrim Shirinzade understryker att man därmed kan erbjuda en rekrytering fri från fördomar. Han menar att företag fortfarande använder sig av föråldrade verktyg, manuella processer, långa ansökningsprocesser och för få datadrivna beslut. 

"Rekryterare tar beslut som de själva tror är rationella men faktum är att ingen kan vara helt rationell. Alla har ett unconscious bias (omedvetna fördomar, reds. anm), vilket undviks med hjälp av vår AI-teknik", säger Fahrim Shirinzade. 

Wopify utgörs av sju medarbetare och planen är att utöka personalstyrkan, bland annat genom att vässa säljteamet. Målsättningen är att bli ledande i Europa till år 2023. 

 

Läs mer