Sök

H&M slår förväntningarna – uppåt för e-handeln

H&M

Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Stark rapport från H&M fick aktien att rusa.

På fredagsmorgonen släppte svenska klädjätten H&M sin delårsrapport för första kvartalet i år. Resultatet kom in bättre än väntat under det första kvartalet och bruttomarginalen kom in högre än förväntningarna. Bland annat steg onlineförsäljningen med 18 procent.

”Vårt pågående förändringsarbete har bidragit till starkare kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar", skriver vd Karl Johan Persson i delårsrapporten. 

Rapporten fick aktien att rusa med 13 procent när börsen öppnade på fredagen. 

Ett plattformsbyte som genomfördes i Tyskland tyngde rapporten med 250 miljoner kronor.

H&M flaggar för att det i slutet av året kommer att finnas 50 färre butiker i Europa. 

Indien växer starkt med 42 procent och under året kommer H&M lanseras på Myntra och Jabong, de två största e-handelsplattformarna i Indien.

Några hårda siffror från rapporten:

# Resultatet före skatt var 1043 miljoner kronor, analytikerna trodde på 731. 

# Varulagret uppgick till 39.968 miljoner. Vid utgången av föregående kvartal var nivån 37.721 miljoner.

# Bruttomarginalen blev 50,0 procent, jämfört med förväntade 49,4 procent.

Läs mer