Sök

Douglas Roos om spelreklamen: "Titta inte på reklamfinansierad tv då"

nätkasino

Douglas Roos. Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Har svårt att förstå kritiken.

Tonläget från politikerna om spelreklamen efter omregleringen av den svenska spelmarknaden vid årsskiftet är märklig.

Det sade den svenska spelentreprenören Douglas Roos från scenen på evenemanget Svenska licensdagen, en branschkonferens om de nya spellicenserna som infördes 1 januari 2019.

Douglas Roos var med och grundade Ladbrokes i början på 200o-talet. Han tycker att tonläget från politikerna i dag angående spelrekalmen är märklig.

"Jag förstår inte diskussionen om att svenska folket inte vill ha spelreklam. Byt kanal eller titta inte på reklamfinansierad tv då!", sade Douglas Roos som i stället menar att det handlar om måttfullheten i reklamen och han efterlyste mer vägledning från politikerna just angående måttfullheten.

"Nu har vi en lagstiftning och allt är inte perfekt än. Jag är förvånad av civilministerns uttalande. Ge oss tydliga direktiv och berätta vad vi får och inte får göra så förhåller vi oss till det", sade Douglas Roos.

Vad beträffar ett eventuellt förbud mot spelreklam eller andra begränsningar så tror han inte att det är rätt väg att gå. Han menar att det är väldigt lite som skiljer "under huven" på bolagen, marknadsföring är det sätt som finns att sticka ut och locka kunder.

"Någon valuta måste man få för de här 18 procenten man betalar", sa Douglas Roos angående marknadsföring och det nya licenssystemet som innebär att licensierade bolag betalar 18 procent i spelskatt.

Många har spekulerat i vad som kommer att hända i framtiden på den svenska marknaden, om licenssystemet kommer att innebära en konsolidering med färre men större bolag. Men Douglas Roos är inte helt övertygad om det.

"Det är ganska billigt att starta spelbolag, etableringshindren är ganska låga. Jag tror att vi kommer att ha ganska många spelbolag även i framtiden", sade Douglas Roos.

Läs mer