Därför passar Hemnet perfekt in i Schibsteds nya ekosystem

Breakit - Därför passar Hemnet perfekt in i Schibsteds nya ekosystem
Breakit
Breakit

Mediejätten Schibsted vill veta så mycket som möjligt om användarnas privatekonomi. Där passar Sveriges största bostadssajt in perfekt i mixen tillsammans med lånetjänster och nyhetssajter. Det säger Olle Aronsson i Breakits podcast.

Breakit
Breakit

Norska Schibsted har vunnit budstriden om Hemnet. Priset på 1,5 miljarder, som innebär 47 gånger årsvinsten, kan tyckas högt.

Men enligt Breakits podcast, som publicerades på fredagen, är Hemnet värt mer inom Schibsteds ekosystem än utanför.

“Schibsted äger ju redan, utöver Aftonbladet, en mängd sajter som sysslar med sådant som rör människors privatekonomi. Då tänker jag på Lendo, Compricer, Blocket och så vidare. Lägg till Hemnet i den gruppen och bolaget har i princip låst kategorin privatekonomi”, säger Olle Aronsson i podden.

Enligt Breakits podcast är Hemnet-förvärvet ett led i Schibsteds strategi att bygga ett svensk-norskt digitalt ekosystem som kan konkurrera med Facebook vad gäller annonsering på nätet.

“Med data från Hemnet plus alla andra sajter de äger får Schibsted en extremt kraftfull samling av data om användarna, precis som Facebook redan har om sina användare. De kommer att kunna rikta annonser väldigt effektivt”, säger Olle Aronsson.

Lyssna på hela podden här.

 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel